Čech, běloch a křesťan vejdou do baru...

1. června 2016 v 22:28 | Egoped
Skončilo hokejové mistrovství světa. Z ulic se tak znovu vytratily české vlaječky na autech, v hospodách se zmenšil objem vytočeného piva a na další vlasteneckou vlnu hrdosti si počkáme dva týdny, než začne ME ve fotbale. Pokud se tedy za těch necelých 14 dni nenaskytne jiná záminka k přihlášení se k české státnosti. Vedle sportovních utkání ji v současnosti umí výborně vyprovokovat ještě Evropská Unie a imigranti. Méně výrazně (za to však dlouhodobě) pak vyzdvihují kladné vlastnosti Česka obchodní řetězce nabízející tradiční české (rozuměj kvalitní) výrobky. Jiní aktéři, kteří by bušili palicí do zvonu vlastenectví a probouzeli tak v lidech nacionální cítění, mě teď nenapadají.


K napsání dnešního článku mě přivedla anketní otázka, podle čeho se člověk identifikuje se svojí "komunitou". Jestli především podle národnosti, barvy pleti, jazyka, náboženství, státního občanství, sdílení základních hodnot svobody a demokracie nebo třeba sexuální orientace. Tu poslední možnost bych rovnou škrtnul, protože mi přijde hodně marginální. Ty zbylé už ale prostor pro úvahu zaslouží.

Mám být hrdý na to, že jsem Čech a občan ČR kvůli tomu, že jsem se tu narodil? Ona hrdost je takový vágní pojem, tak to ještě posunu dál. Měl by jakýkoliv člověk preferovat svoje občanství / národnost / jazyk / víru před ostatními z toho důvodu, že se takto narodil a vyrůstal? Dost možná budu za neuctivého, ale já myslím, že ne. Jenom náhoda totiž rozhodla o tom, že jsem se na konci minulého století narodil česky mluvícím rodičům v jihomoravském městě. Úplně stejně bych ale mohl být Němec i Brit, (křesťan i žid). Ba i ten Japonec! Mám tedy kvůli něčemu, co jsem nemohl změnit a bylo mi osudem (pro nedostatek lepšího slova) určeno, považovat svoji barvu kůže, řeč, vyznání nebo národnost za tu hodnotnější, ke které je třeba se hlásit a bránit ji? Kdyby se ze mě ze dne na den stal třeba černošský Francouz, žádná nostalgie po "češství" by se nekonala. Možná tak po svíčkové.

Čechy Čechům..?

Často teď éterem zní apely na to, že je potřeba chránit to, co tu vybudovali a zanechali naši předci. A že výsledky jejich píle a práce nelze poskytnout všem, protože to "dělali pro nás". Jak moc do minulosti se to vlastně počítá? Stovky let dozadu? Nebo jenom poslední generace, co si člověk pamatuje - takže svoje rodiče, prarodiče, v ojedinělých případech praprarodiče? Kdybych byl škodolibý, tak co jsme tu měli v minulém století díky našim předkům - v evropském měřítku: Dvě světové války, fašismus, nacismus, komunismus. Děkujeme!

Takové jednostranně negativní vyznění je samozřejmě špatné a nedostačující. Čtenář ale jistě pochopí úmysl této zkratky. Raději vzpomínáme na naše babičky a pradědečky v tom dobrém - co vytvořili, vymysleli, vybudovali, vyrobili, vylepšili a tak dále. Pochopitelně. Když ale člověk pracuje a vytváří ony hodnoty, opravdu umí dohlédnout tak daleko, že mu bezprostředně záleží na tom, jak se bude žít třeba vnukovi jeho vnučky? Umím si představit a zajímám se o to, jak se bude žít mým dětém. Až budu starší, tak i vnoučatům. Ale v jakém světě budou vyrůstat další pokolení, to opravdu nezvládám zpracovat a upřímně, je mi to vlastně fuk - tahle starost bude ležet na bedrech mých přímých potomkům a takhle stále kaskádově dál. Nemůžu se proto ztotožnit s tím, že tu zanechávám odkaz výhradně mým vzdáleným následovníkům v rodinné linii (jediné společné bude vlastně jen trocha té krve), a to samé ani nepožaduju po mých předcích.

Jediné opravdu silné a zásadní pouto, které mě identifikuje s ostatními lidmi je tak sdílení stejných životních hodnot. Morálních, sociálních, možná by se dalo říct i politických - zkrátka světonázoru. Přijde mi to úplně stejné, jako když si člověk vybírá přátele. Je mi jedno, jestli je mladý nebo starý, bílý nebo černý, mluví česky nebo čínsky, hetero nebo gay. Hlavní je určitá shoda ve smyšlení a postojích v životě. Ty jsou buď naučené od okolí nebo k nim mozek sám časem dospěje. Nikdy ale nejsou vrozené - na rozdíl od ostatních výše zmíněných společných jmenovatelů.

Dobře se to mluví o využíváni zdrojů, které nám tu přichystali předci, když máme zrovna tu kliku, že jsme se narodili teď a tady. Nic jiného než štěstí to totiž není. Žádná zásluha. Užívám volnosti, možností a vymožeností moderního světa, o kterém se nesní miliardám lidí. A to jenom proto, že jsem se náhodou narodil v tom správném koutu zeměkoule.

Chtěl jsem původně založit historicky první egopedí anketu na konci článku, ale nakonec zvítězila potřeba obsáhlejších textových odpovědí a tak se ptám - podle čeho především se indentifikujete vy, moji věrni i nevěrní čtenáři, se svojí komunitou?
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 sarushef sarushef | Web | 1. června 2016 v 22:52 | Reagovat

Myslim, ze kazdej, kdo nad tim trochu nekdy přemyslel, musel zjistit, že se skvělostí Čechů, kterou někteří rádi zaměnují za vlastenectví, to nebude zase tak horký. Ja tu spřízněnost vidím hlavně v mentalitě, což se projevuje třeba geniálně v humoru. Samozrejme to neni stoprocentni, ale to neni nic.

Libi se mi jak mluvis o tech hodnotach. Rekla bych, ze tohle mam hodne podobne. Fajn clanek :)

2 VendyW VendyW | 1. června 2016 v 23:05 | Reagovat

No, tak když to beru z mého hlediska, jsem ráda že jako ženská jsem se narodila tady a ne někde v arabském světě. Sice jo, můj první manžel byl hajzl kterej mě mlátil, ale nemusela jsem chodit zabalená v černejch lajntuchách. Že si můžu jet a jít sama kam chci, že smím dělat spoustu věcí bez toho že bych se musela prosit pána a vládce. A  byla bych ráda kdyby to ještě takhle chvíli vydrželo. Třeba i prapravnoučatům, budou - li jaká....

3 stuprum stuprum | Web | 1. června 2016 v 23:08 | Reagovat

Domnívám se, že není zapotřebí nic erárního chránit a už vůbec ne vlastenecké cítění. Pradědkům taky Habsburg zboural mlýn a jediné, k čemu to vedlo, byly vzpoury, ženským se cudně sebrala v Lumírovi rovnoprávnost a hned se rozpoutaly války s divoženkami na Děvíně. :) Dneska sebereš děcku iPhone a zažaluje tě málem za utrhání na cti!

Stejně všechno jde do akorát prdele - tak proč před tím přivírat oči. :)

4 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 1. června 2016 v 23:15 | Reagovat

Podle společné řeči...
Ne ve smyslu jazyka, jen já a moji přátelé jsme nějak naladěni na stejnou notu... nějakým způsobem.
Chápeme jeden druhého a je fuk, v jakém jazyce.
Chápeme malé vtípky i velkou bolest toho druhého...
Na přátelích je stejně krásné to, jak jsou různí...
Nepotřebuji skupinu stejně smýšlejících lidí, lidí, kteří přikyvují na každou myšlenku.
Přátelství není o skupinách, o komunitě. Je o jednotlivcích...
A není o češství...
To, co cítím ke své rodné zemi, není hrdost.
Líbí se mi různorodost našeho jazyka, ale nemyslím si, že je lepší, než nějaký jiný.
České kopečky jsou moje srdcovka, ale nebudu přeci tvrdit, že jsou vyšší a krásnější, než Alpy...
Jen jsou prostě tak nějak naše. Naše srdeční...
Tak, jako mám ráda mamku, radši, než tu milou sousedku, tak mám taky ráda naši zem. Radši, než jinou.
Ale ani o mamce, ani o zemi nemůžu říct, že je ta nejlepší.

5 Lenin Lenin | 1. června 2016 v 23:42 | Reagovat

Stejný hodnoty, podobný morální zásady, shodnej pohled na život, dobrej smysl pro humor, obecně podobná mentalita. Barva, pohlaví či názordnost jsou fuk, ale faktem je, že se domnívám, že s vietnamcem narozeným v ČR si budu na 95% rozumět, zatímco s jeho rodiči si na 95% rozumět nebudu. A nejde jen o jazyk. Prostě - vychází mi z toho, že abych měla velkou šanci s člověkem dobře fungovat, je sice fuk jak je starý, barevný a jaká je jeho genderová příslušnost, ale měl by to být minimálně odkojený Evropan, nejlépe Čech. Tak to prostě je.

Jasně, z cizí kulturou si pokecám, zajímá mě, jak se žije jinde a jakej tam maj pohled na věc, ale přátelství z toho prostě není. Takže pro mě osobně je celkem zásadní i to, kde se člověk narodil a vyrostl ve smyslu toho, že jen v kultuře mě blízké mohl vzniknout člověk mně velice názorově blízký.

6 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 2. června 2016 v 7:51 | Reagovat

Zcela jistě podle sdílených hodnot, které jsou dány jednak geneticky (pořád v sobě máme něco přes 10 % genů, které se našly v kostech lovců mamutů ve Věstonicích) a jednak sdílením historie.

[5]: S rodiči toho vietnamce si asi stoprocentně neporozumíte, ale, na rozdíl od jiných migrantů, vám nebudou své názory a postoje násilně vnucovat, takže se asi s nimi nedostanete do sporu "na kudlu".

7 valin valin | E-mail | Web | 2. června 2016 v 8:30 | Reagovat

Když tohle všechno,co popisuješ, srovnáš se zákony přírody, musí ti nutně vyjít, že jen v určité oblasti roste určitá flora. Zrovna tak zvířata žijí v místech, která jsou pro ně nejvhodnější. Pomeranče u nás nerostou a lvi tady taky neběhají. Myslím, že i lidé by se měli podle tohohle přírodního vzorce držet.
Je to celkem jednoduché a jasné. Bohužel, je to až tak moc jednoduché, že je to pro lidstvo složité a nepochopitelné. Protože však člověk má dar všechno babrat, má pocit, že za lávkou je tráva zelenější. Možná třeba i je, ale za jakou cenu?
A tak jedni, kteří zapustili kořeny tam, kde se narodili, by svou zem nikdy neopustili, /můžeš tomu říkat, jak chceš/, tak druzí touží stále a stále po relativně lepším. Opustí tedy své rodiče, partnery, mnohdy i děti, přátele a odchází za vidinou svého snu.
Ale to je dlouhý a složitý příběh..

8 Anna Anna | Web | 2. června 2016 v 9:17 | Reagovat

Tak nevím... Já se ztotožňuju s komunitou na základě místa narození společný historie a odkazu minulosti (vzhledem ke svým zájmům nemůžu ani jinak :-D ). Ale spíš než zveličování odkazu minulosti, bych řekla že jsem hrdá na to co dokázali vybudovat. O odkazu se totiž nedí moc mluvit, každá generace je sobecká a hledí primárně na sebe. Ale ty minulé generace dokázaly vybudovat něco velkýho, něco co je přežilo, něco co je třeba obdivované po celém světě a to mi vlívá naději do žil, že bychom třeba něco podobného mohli dokázat i my.
Nemůžu svoji příslušnost k národu stavět na podobných morálních zásadách a hodnotách, protože by se ukázalo, že nepatřím nikam, nejméně však do Čech.

9 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 2. června 2016 v 10:46 | Reagovat

Mám rád štrůdl.
Takže se mohu cítit Čechem, Slovákem i Vídeňákem.
Gurmáni všech zemí, ochutnejte se.

10 Miloš Miloš | Web | 2. června 2016 v 21:03 | Reagovat

"Čechy Čechům..?"
"Často teď éterem zní apely na to, že je potřeba chránit to, co tu vybudovali a zanechali naši předci. A že výsledky jejich píle a práce nelze poskytnout všem"

To vypadá, jako kdybys s tím nesouhlasil :)

Až napíšeš, kolik z těch chudáků imigrantů jsi doma ubytoval a rozdělil se s nimi o poslední skývu chleba, budou tvé články věrohodnější.

11 Egoped Egoped | E-mail | Web | 3. června 2016 v 11:46 | Reagovat

Tolik rozvedených odpovědí mě těší, díky za ně! A k několika konkrétně pár slov:

[1]: Jenom poznámka: Zase aby to nevyznělo, že se to týká jenom Čechů (což by se z mého textu mohlo zdát) - podobně to tak bude i u ostatních národů.

[2]: Smutné uvědomění, když i bití od manžela je možno brát jako ještě relativně ne tak hroznou věc.

[3]: Správně - dětem nepatří do ruky iPhone, ale sirky! :)

[4]: Já Vám rozumím, chápu, že když člověk někde žije a vyrůstá. tak mu to přiroste k srdci. A rozhodně "stejně smýšlející" neznamená mít stejný názor na vše :)

[7]: Zvláštní přirovnání. Člověk ale není pomeranč ani lev. Dokáže žít a žije kdekoliv na světě (samozřejmě vyjma extrémních případů) a nepotřebuje k tomu žádné zvláštní podmínky - na rozdíl od citrusu a Alexe.

[10]: a) Ano, nemyslím si, že by Čechy měly být jen pro Čechy - stejně už dávno naštěstí nejsou a doufám, že to tak bude i nadále a ve větším měřítku.

b) Docela dlouho jsem přemýšlel, co na tuhle pitomost o ubytování a rozdělení se o jídlo vůbec napsat :) Navíc nevím, proč jsme se zase dostali k "chudákům imigrantům", když se článek týkal všech ne-Čechů.

Abych ale přeci jen odpověděl: U nás naštěstí funguje sociální systém, který umožnuje to, že se nemusím o každého starat tak, že ho vezmu k sobě domů, vyčlením mu postel a budu ho ze svého šatit a živit. Představ si, že nemám pod svojí střechou ani jednoho důchodce, žádného nezaměstnaného, ani matku samoživitelku apod. Přesto pro ně jdou peníze z mých daní. Dokonce i na ty imigranty-azylanty, co k nám přicházejí třeba nejvíc z Ukrajiny.

Abych tedy mohl psát pro tebe dostatečně věrohodné články třeba o tom, že jsem pro lepší zacházení k postiženým nebo starým lidem, musím si je nejdřív nastěhovat domů? :)

12 sarushef sarushef | Web | 3. června 2016 v 12:22 | Reagovat

[11]: Nene, to jsem ani nemyslela, prostě mi jen přišlo logický vyjadřovat se zrovna k tomuhle :)

13 Grumpy Grumpy | Web | 3. června 2016 v 18:17 | Reagovat

Ale ale, že bychom díky zrovna našim předkům měli v minulém století války, protektorát a socialismus (nikoliv komunismus v pravém slova smyslu)? Spíš jsme měli tu smůlu, že jsme se ocitli zhruba uprostřed toho všeho.

14 Miloš Miloš | Web | 3. června 2016 v 18:29 | Reagovat

[11]: Jenže ti problematičtí "ne-Češi" jsou arabští a afričtí imigranti. Proti Ukrajincům a Vietnamcům se nikdo nevymezuje.

Samozřejmě, že sociálně slabým a migrujícím nebudeš stlát u sebe doma. To je řečeno obrazně, ale trochu konkrétněji: nevěřím ani trochu, že by zrovna sociálně slabí byli rádi, že z koláče jim budou ukusovat ekonomičtí migranti, kteří jsou s naším (myslím evropským) kulturním prostředím nekompatibilní, ničím pozitivním ho neobohatí a jak se ukazuje, mohou být i bezpečnostní hrozbou.

15 Egoped Egoped | E-mail | Web | 3. června 2016 v 19:06 | Reagovat

[13]: Tady jsem nemyslel přímo naše české předky - psal jsem proto v evropském měřítku. Je mi jasné, že valky, fašismus, nacismus a komunismus/socialismus nevznikl zrovna v českých hlavách.

[14]: žádný člověk - ani bohatý, ani sociálně slabý - není rád, když mu někdo ukusuje z koláče a jenom se veze na úkor druhých. Nemůžu ale prohlásit - ty jsi Arab/Afričan, takže budeš akorát dělat problémy, táhni.

16 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 4. června 2016 v 11:22 | Reagovat

[11]: K odpovědi na [10]:: Pokud nechcete platit 110% daň, tak musíte mj. chápat, že peníze na sociální záležitosti jsou jenom ty, které občané do příslušných fondů vloží. Stát jistě může mít (a má) nějaké rezervní fondy, může vzít peníze z jiné položky rozpočtu (to už bude bolet třeba cestou nedostavěné infrastruktury) nebo může natisknout inflační peníze, a tím okrást všechny co mají nějaké peníze na kontě. A to je asi tak všechno.
Takže bez ohledu na to, že vy nikoho doma nemáte, tak to nakonec z vašich peněz taky jde.

Druhou věcí je fakt, že toto přijímání "uprchlíků" jde (výše zmíněnými a ještě dalšími mechanismy) i z peněz a na úkor těch, kdo tu bezcenné kobylky, jdoucí za sociálními dávkami, nechtějí. Pro ty by bylo lepší, kdybyste si opravdu vzal domů konkrétní "uprchlíky" a krmil je (a šatil atd.) výlučně ze svých peněz. A nepouštěl je na veřejnost, protože jsou bezpečnostní hrozbou (viz hromadná znásilnění, vraždy, teroristické a další pro ně charakteristické aktivity).

17 Egoped Egoped | E-mail | Web | 4. června 2016 v 22:13 | Reagovat

[16]: Jo, to by se mi taky líbilo vybírat si sám, na co půjdou moje daně. Takhle to ale nefunguje, že ano :)

Ještě znovu a znovu - Nikdo, opravdu nikdo nechce dávat peníze na někoho, kdo parazituje na systému. Ať už to jsou dávky, státní zakázky nebo každý, kdo třeba krátí daně a já nevím, co všechno. Zatímco bežné našince a jejich vydrbávání nikdo moc neřeší (rozhodně se kvůli nim nekonají demonstrace a další veřejné protesty), tak migranti jsou super skupina, které se dá snadno nálepka bezcenných kobylek, který znásilňují, vraždí a válí se na dávkách.

Už mě tohle neustalý vysvětlování nebaví. Ano, jsou mezi migranty vychcánci, zločinci a riziko - ne, taky takové lidi nechci živit a šatit v jakékoliv podobě. Chápu postoj odpůrců - preventivně se zbavit problémů tím nejjednodušším způsobem, že vyhodím celou misku ovoce včetně těch dobrých i zkažených kusů. Jen s ním nesouhlasím.

18 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 5. června 2016 v 8:09 | Reagovat

EX DEFINITIO si nemůžete vybrat, na co půjdou vaše daně. Na druhé straně můžete stát dotlačit k tomu, aby neprovozoval výdaje, jejichž přínos je na úrovni spláchnutí těch peněz do WC.
Pokud se týká imigrantů, tak reálných uprchlíků před válkou je mezi nimi něco do deseti procent. Všechno ostatní jsou kobylky, táhnoucí nás vyžrat, ne-li něco horšího.

Jinak můj oblíbený příklad: Na gram zhoubného nádoru připadá 10 - 100 gramů tkáně, která se musí vyřezat, protože se ten nádor od ní nedá odlišit (zaživa). A v tom nádoru, jak se nedávno ukázalo, je většina buněk zdravých, jen "zblblých" aktivitou cca 1 % buněk, které jsou opravdu vadné. Jenže je mezi ostatními nelze identifikovat.

19 Egoped Egoped | E-mail | Web | 5. června 2016 v 9:39 | Reagovat

[18]: doc. prof. Tečka CSc.

20 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 5. června 2016 v 17:38 | Reagovat

[19]: Budu ošklivý: Když má člověk habilitaci v ekonomickém oboru (byť odbornou, nikoli "čistě ekonomickou"), tak některé věci vidí trošku jinak a méně naivně.

21 Egoped Egoped | E-mail | Web | 5. června 2016 v 18:43 | Reagovat

[20]: Měl jsem to vysvětlit rovnou více, omlouvám se. Váš komentář mi připomněl docenta profesora Tečku, CSc - https://youtu.be/Oeue85yh1Gg
Aby náhodou nedošlo k mýlce, tak zdůrazňuji slovo připomněl, ne že mi připomínáte přímo pana léčitele.

22 Miloš Miloš | Web | 5. června 2016 v 22:20 | Reagovat

[21]: Ta skladba je ale skvělá :)

23 Weiler Weiler | Web | 6. června 2016 v 15:24 | Reagovat

Nejsem člověk, kterej by se hrnul do komunit. Komunita má tu nešťastnou tendenci zkroutit vlastnosti svých členů do průměru, podle kterého se pak snaží svoje členy ohýbat. Jinými slovy se člověku snadno stane, že se v rámci komunity nesnaží změnit chování, aby potěšil ostatní, ale mění ho, aby naplnil ideál.
S lidma se aktivně sdružuju do skupin vlastně dost pragmaticky, zásadně na základě společných cílů: s akademickou obcí kvůli vzdělání a titulu, s bytovým družstvem pro zlepšování životních podmínek, se spoluhráči, abychom maximalizovali odměny, s kámošema, protože chodit na pivo a socializovat se o samotě ani jednoho z nás neuspokojuje...
Nemůžu se proto jednoduše identifikovat jako součást komunity národní, když každej Čech bude chtít od toho svýho češství něco jinýho.

[18]: To abychom to tu preventivně vybili všechno, ne? Všech 7,4 miliard?
Krom toho jste si tím svým nádherným příkladem poněkud podřezal větev pod zadkem. Jestli se kvůli maximálně deseti procentům nezdravé tkáně musí odříznout i ta zdravá, nemají se snad kvůli deseti procentům reálných uprchlíků přijímat i ostatní?

24 userka userka | E-mail | Web | 6. června 2016 v 21:38 | Reagovat

Jó, poznala jsem odkaz na Cimrmany! :D

Taky jsem pročetla komentáře a jsem znechucená tím, jak jsou lidi netolerantní, tak na to vůbec reagovat nebudu.

Když teď nežiju v Česku, nejvíc ze všeho (kromě lidí, který mám ráda) mi chybí rodnej jazyk. Ale to je subjektivní, protože většina z vás ví, že mám češtinu opravdu moc ráda. Pak mi chybí všeobecný zvyklosti. Tam, kde člověk dlouhodobě žije, ví, co může v které situaci očekávat. Mně to vyhovuje. Já k životu nepotřebuju dobrodružství. Mně se líbí to, na co jsem zvyklá. Každý to má ale jinak, a tak bych řekla, že to asi obecně vymezit nepůjde.

25 hogreta hogreta | E-mail | Web | 7. června 2016 v 22:59 | Reagovat

Já myslím, že se "identifikuju" pokaždé jinak, podle toho, s kým a kde právě jsem. Když se pohybuju mezi cizinci v ČR, jsem "Češka". Když se pohybuju třeba v Asii, jsem "běloška". Když jsem ve škole, jsem "holka". Když jsem v práci, jsem "developer z devátého patra", popřípadě jsem "hoši" :-D. Myslím, že člověk se v každé společnosti cítí trošku jinak a tak se zařadí do jiné škatulky. Zatímco v místnosti plné Čechů je mi moje češtví tak nějak volné, tak když třeba vycestuju a potkám v cizí zemi někoho, kdo Česko uráží, tak se bráním. Popřípadě když potkám někoho, komu se líbí čeština, tak jsem pyšná. Pokud ale bude Česko urážet sousedka odvedle, asi mě to nechá chladnou... Pomyslím si třeba jen něco o tom, jak je pitomá, ale tolik se mě to nedotkne.

Článek se mi líbí, řekla bych, že to v mnohém vidím dost podobně.

Upřímně? Já vlastně nevím, co jsem a s jakou komunitou se "obecně" identifikuji. Není to vlastně úplně jedno? Jsem prostě člověk. Slogan "Čechy Čechům" se mi vůbec nelíbí. "Lidé lidem" už jo :). A i do toho by se určitě dalo dále rozšiřovat, třeba na "živé bytosti živým bytostem" :-D.

26 hogreta hogreta | E-mail | Web | 7. června 2016 v 23:08 | Reagovat

[25]: Ta poslední věta mi, koukám, nějak nevyšla. Samozřejmě jsem chtěla napsat "A i to by se určitě dalo dále rozšiřovat..." No nic, raději dobrou noc :-D.

27 Dubiouscat Dubiouscat | Web | 10. června 2016 v 13:57 | Reagovat

Já jsem cestu ke své národní identitě našla až nedávno, vlastně od té doby, co učím ty cizince češtinu. Předtím jsem nikdy hrdou Češkou nebyla, nevěděla jsem, na co bych to měla být hrdá. Řekli mi to až oni. Ale ono vážně nezáleží na tom, jaké máš etnikum, spíš jaká společnost tě vychovává. Pokud chceš Číňana naučit pořádně česky, musíš ho přesvědčit, aby se vzdal své původní identity. Protože čínská společnost je nutí být uctivými,ale lehce falešnými a hlavně nemluvnými.Umí jenom dobře kopírovat.  Když začnou žít tady a zapomenou na všechno to, co byli a co pro ně bylo správné, může se z nich stát přátelská a komunikativní bytost, která se nečervená při otázce "Jak se máš" ve společnosti dvou a více lidí. Hrozně mě baví zjišťovat rozdíly mezi smýšlením různých národností. Baví mě, že mají často "příručky" pravdu. Ale jen do určité míry - třeba Němci jsou skutečně velmi organizovaní, milují tabulky a nesnesou chaos.Neradi mluví o osobních věcech. Ale ještě jsem nepotkala Němce bez smyslu pro humor:)

28 Krutomyval Krutomyval | Web | 4. července 2016 v 10:06 | Reagovat

dobrej clanek, dobra otazka. za me: nejvic podle stylu pro humor. protoze v tom cemu se smejeme sou pro me obsazeny vsechny ty hodnoty, ktery mi pak muzou bejt blizky nebo vzdaleny.

podle toho cemu se kdo smeje poznas spoustu veci. v co "veri", co ho bavi, co ho urazi, na co je citlivy, jake ma postoje, jak je s nimi flexibilni, jak se dokaze zasmat sam sobe (pro mne velmi dulezita vlastnost),  atd.

Tedy spolcuji se a souznim s lidmi, s kteryma se smejeme stejnym vecem, ktere neurazi muj humor, a jejichzs humor mam rad. to, jestli to sou zeny, muzi, bili, cerni, gay, trans, anglican, cech, muslim nebo xenu, v tom vubec (alespon na vedome urovni) nehraje roli.

ale jedno sem vysledoval: nejsou v te skupine zadni priznivci Donalda Trumpa. A z toho mam radost.

29 krutomyval krutomyval | Web | 4. července 2016 v 10:07 | Reagovat

jo a cechy cechum? blbost. cechy tem co se o ne chteji a budou co nejlepe starat.

30 Kosma Kosma | Web | 7. července 2016 v 14:03 | Reagovat

"že je potřeba chránit to, co tu vybudovali a zanechali naši předci. A že výsledky jejich píle a práce nelze poskytnout všem, protože to "dělali pro nás":
Já jsem ze starousedlické rodiny, bydlíme v okolí Brna několik století a můžu ti říct, že upozorňuju úřady, když se mi nelíbí, že tu něco chátrá, že se zastavuje sepermarkety půda nejvyšší bonity, zapojuju se i do komunální politiky, podporuju pořádání místních akcí, apod. - prostě ukazuju, že k těmto místům mám vztah a že mi záleží, jaký to tu po všech stránkách bude do budoucna. Spoustě lidem je dneska všechno jedno, umí jen zapškle nadávat, ale sami žádnou iniciativu nevyvinou, ti si podle mě to dědictví po předcích nezaslouží.
Na druhé straně nemám nic pro ti "náplavě", která by měla chuť nebo líp cítila povinnost to tady udržovat s náma. Tohle je pro mě osobně praktické vlastenectví, a dá se praktikovat třeba i z emigrace...

31 A.S. Pergill A.S. Pergill | Web | 7. července 2016 v 16:23 | Reagovat

[29]: Co je to "nejlépe starat"?

Vzpomeňte jen na spory kolem pražské Asanace, kdy obě strany tvrdily, že oni to myslí dobře (případně "nejlíp").
Podobná akce proběhla v daleko větším rozsahu i v Brně a výsledkem je totální devastace historického centra; z něj zbylo jen pár izolovaných trosek, na které špinavé pracky asanátorů nedosáhly (hlavně církevní objekty, ale i některé v majetku státu či magistrátu). A šlo hlavně o likvidaci památek na českou minulost města, organizovanou Němci a německými Židy. České etnikum v té době nemělo v Brně tak silné postavení jako v Praze, takže neuhájilo skoro nic.
A, konec konců, i současný spor o odsun či neodsun Hlavního nádraží má rovněž etnický kontext (Češi /resp. Moraváci/, podporující zachování tradičního stavu, versus neČeši, vnucující odsun).

32 Miloš Miloš | Web | 31. července 2016 v 11:14 | Reagovat

Egopede, zajímalo by mě, zda po sérii vražedných útoků imigrantů islámského původu jsi ještě takovým příznivcem je přijímat.
Já doufám, že Merkelová ve volbách prohraje na celé čáře a pak snad se situace zlepší.

33 Egoped Egoped | E-mail | Web | 2. srpna 2016 v 18:31 | Reagovat

[32]: Na mém názoru o přijímáni se nic nezměnilo.

Jestli si někdo myslí, že výměnou Merkelové tyto útoky zmizí, tak bych chtěl mít jeho víru :)

34 Miloš Miloš | Web | 6. srpna 2016 v 18:30 | Reagovat

[33]: Samozřejmě víc než milion jich zase vrátit domů asi nepůjde, ale je alespoň naděje, že další davy sem už proudit nebudou. Tím to bude lepší, než by to bylo s její otevřenou náručí.

35 Lúmenn Lúmenn | Web | 19. srpna 2016 v 23:37 | Reagovat

Řekla bych, že už to za mě pár lidí napsalo výše tak jen ve zkratce - to, kde se narodíme a vyrosteme je sice náhoda, ale už ve chvíli, kdy nás máma nosí v břiše nás začne země, v níž žijeme a kulturní prostředí, které nás obklopuje, ovlivňovat. Máme ho kus v genech a kus získáme výchovou rodičů, výchovou i celé společnosti a ty se od sebe liší. Angličani jsou jiní, než češi - ne o moc, ale i kdyby mluvily stejným jazykem, je poznat ten povahový rodzíl, který pochopitelně neplatí plošně, ale při určitém zjednodušení nalézt lze. A to Angličani bydlí za humny - takoví Indové nebo třeba co já vím obyvatelé Tahiti, to už je úplně jiná liga a není to tím, že by ti lidi byli horší nebo lepší, prostě je staletí utvářela jiná krajina, jiné zážitky, vyprávěli si u ohně jiné příběhy a tak jsou prostě jiní. Proto budeme mít asi vždycky blíž k těm, kteří jsou nám podobní, protože jim rozumíme a vyrůstali jsme ve stejné krajině obklopení stejnými zvyky, tradicemi, morálkou.

36 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | 7. října 2016 v 23:01 | Reagovat

Pořád tu vyhlížím tu povídku o seniorech!

37 Libor Libor | Web | 8. října 2016 v 13:03 | Reagovat

Já se pozitivně identifikuji s lidmi, kteří mi jsou blízcí svými hodnotami, zájmy. Je mi celkem fuk z jaké na mapě čarou oddělené části světa jsou. Logicky jich je nejvíc z ČR, ale to asi fakt jen proto, že tu trávím nejvíce času :).

38 RaTTvs. RaTTvs. | Web | 2. ledna 2017 v 12:36 | Reagovat

Tradice, zvyky, jazyk, morálka atd. je to, co národ dělá národem. V tom souhlasím s Lúmenn.
Pro mě to ale furt neznamená, že zrovna na ty naše jsem hrdá nebo že je mám ráda.
Mám ráda různý místa v Česku. Ne protože jsou v Česku, ale protože se k nim vážou moje vzpomínky. Mám ráda češtinu, ale jen proto, že jsem na jazyky levá a prostě se jinak nedorozumim.
Sdílím český hodnoty a normy, ne protože jsem na ně hrdá, prostě jsem se je naučila, protože tu vyrůstám.
Prostě se mi ta národní vlastenecká nejvíc hrdost nějak vyhejbá, ale jednou do ní třeba narazim, kdo ví.

39 WilliamEssef WilliamEssef | E-mail | 1. srpna 2017 v 9:50 | Reagovat

«Подглядки» –  позволяет  подглядывать за происходящим в приватном чате и читать переписку модели с их участниками.
Смотреть БЕСПЛАТНЫЕ эротические шоу ... https://goo.gl/gch8dE

"Podglyadki(pry about)" - allows you to peek behind what is happening in a private chat and read the correspondence of the model with their participants.
Watch FREE erotic shows ... https://goo.gl/gch8dE

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama