Nekřičte tak, mohl by vás někdo slyšet

19. září 2015 v 22:44 | Egoped
Že pod svícnem bývá největší tma, ví každý školák, který sedává ve třídě v první lavici a nebo aspoň dával pozor, když mu toto rčení tloukla do hlavy teta Kateřina. Je to vpravdě chytrá poučka, ale ještě o stupínek lepší je, když se řídíte heslem "v jednotě je síla". Otázka dne je tedy tato: Chcete dělat bordel? Připojte se k davu!


Nebudu zde líčit žádné poučky z chytrých knížek o psychologii davu a podobně. Ono totiž úplně stačí (jako v nemálu jiných psychologických nebo sociologických témat - což bude jedním z důvodů, proč mají tyto vědy mezi lidmi poněkud posměšný nádech), když si člověk sám v hlavě sesumíruje situace, kterých se zúčastnil a zná je tedy z vlastních zkušeností.

Pokud je muž nebo žena konfrontována s okolím jako jednotlivec, mnohem více dbá na svoje chování a vystupování. Čím formálnější / důležitější je ono okolí, tím pečlivější je naše sebeprezentace. Jasné jak facka. Jakmile se ale lze stát pouhou součástí většího davu, tak z požadavků sami na sebe snadněji slevujeme. Nemálokdy až tak, že by se naše externí svědomí podivilo. Stáváme se totiž rázem anonymní jednotkou. Nebo jsme anonymitě alespoň o poznání blíže.

Ve dvou se to lépe táhne

A tak například zatímco tváří v tvář našemu oponentovi často neřekneme, co si o něm opravdu myslíme (a není to rozhodně nic hezkého), tak pokud vedle nás stojí bok po boku (zde lze použít jako metaforu) další souputníci se stejným názorem, mnohem snáze se k protistraně negativně vyjádříme. Výbornými příklady jsou situace, kdy jakožto zástupce většiny útočíme na menšinu. Nejen rasovou, ale i náboženskou, sexuální či sociální (např. pracující na nezaměstnané), apod. Pochopitelně to není podmínka a štěkat může jakákoliv skupina lidí na kohokoliv.

Podle prohlášení přímo samotných lidí se můžeme domnívat, že jako jednotlivci "nejsou přece žádní rasisté" a na ulici by to ani nebylo poznat, protože je přeci jedno, jakou kdo má barvu kůže, ale přitom jako skupina (nebo jednotlivec s podporou skupiny) si už dovolí poukázat třeba na to, že diskriminováni jsme tady vlastně my a ne oni! Malá odbočka: Ještě lépe je možno uplatnit "nepěkný" názor nebo čin tehdy, když se lze schovat za osobní anonymitu - odmítnout uchazeče o zaměstnání (což je sice nezbytná výbava každého zaměstnavatele, ale i tak se dá provádět různě) je vždy jednodušší přes mail než telefonátem, nejlépe to ještě delegoval na třetí osobu. Nebo vůbec komunikaci odstřihnout a nechat být bez jakékoliv odpovědi.

Poplácej po zádech mě, já pak tebe

Další lidskou přirozeností, kterou všichni důvěrně známe, je touha po uznání. Každý má rád pochvalu a souhlasné přikývnutí a nikdo si nelibuje v tom, když mu někdo odporuje. I proto si automaticky najdeme bližší cestu k lidem, co jsou na stejné lodi a nedůvěřivě a nemile se díváme na členy opozičního tábora, bez ohledu na faktické racionální důvody. Tím se také propojeně utužuje přátelství / nepřátelství. Oprostit se od emočního náboje a naslouchat pouze argumentům bez závislosti na (přátelské / nepřátelské) pozici kolegy v diskuzi je dost těžká disciplína. Chce to jistou odvahu a další morální předpoklady. I tady na blogu, ale platí to principiálně pro jakoukoliv skupinu lidí, když autor článku napíše text a předloží se náhodným (nezávislým) čtenářům, dočkáme se různých, často protichůdných komentářů. Nebojí se prostě napsat svůj názor bez ohledu na autora, protože ho neznají. Jsou svým způsobem chráněni anonymitou. Co se ale stane v naprosté většině případů, když si článek přečtou autorovi "blízcí"? Jaké budou jejich komentáře?

Když chceme vypustit z úst něco, co se bežně neříká nebo je to dokonce přímo kontroverzní - zkrátka na hraně nebo i za ní - hledáme pro náš výrok jakoukoliv podporu. Nikdo nechce zůstat sám příslovečným vojákem v poli. Jakmile vidíme, že stejný názor má i někdo další a přidávají se další, získáváme tím jistotu a původní větu prvně vyslovenou na půl pusy začneme říkat nahlas a za nějaký čas klidně i křičet. To je na jednu stranu moc fajn, že konečně někdo vidí to samé a navíc to říká i veřejně. Průšvih je to ale tehdy, když se z pusy vypouští hlouposti. Když je opakuje jen jeden hlas, dá se to ještě snést. Ale když se z toho stane masová záležitost, je zle...

Ps: původně jsem chtěl psát o tom, jak se určitá část veřejnosti podivuje nad tím, jaký nepořádek udělali uprchlíci na nádražích (hlavně v Budapešti) a že takové bordeláře tu tedy nechceme. Vtěsnám to do jedné tázací věty - viděli jste někdy promítací sál v kině po skončení filmu a odchodu diváků?
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 userka userka | E-mail | Web | 19. září 2015 v 22:53 | Reagovat

Menší uhnutí z původního tématu :D
Já už se lekla, že než téma uprchlíků odpluje po Středozemním moři, nenapíšeš tu už ani řádku. Tak jsem ráda, že ses odhodlal.
Jenže co k tomu říct. Snad jenom - máš pravdu.

2 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 19. září 2015 v 23:01 | Reagovat

Moje zkušenost je ta, že jsem sama plachá a nesmělá, lekám se i vlastního stínu, ale jak dostanu někoho na starost, jsem ta odvážná a leckdy i odrzlá. Ta silnější :-)
Princip je stejný :-)

A jen tak mimochodem, viděla jsem tábor po odjezdu hordy dětí...

3 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. září 2015 v 7:57 | Reagovat

Jo, viděla. A strašně jsem se styděla ..... ne za sebe, já mám snad ještě slušné vychování, ale za ty nastupující generace které o slušném vychování nemají ani ponětí.

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. září 2015 v 8:38 | Reagovat

Potvrzuji ideálnost první lavice. A ještě u okna, protože učitelé většinou sedí mírně natočení ke třídě, čímž se ze mě na dva roky stala neviditelná bytost. A pokud neprojížděli seznam jmen, nikdy mě nikdo nevyvolal, nenapomenul a psát nenáviděné diktované věty na tabuli při němčině jsem šla jen jednou, a to rovnou až ve čtvrťáku, do té doby jsem pro němčinářku neexistovala, i když má sousedka chodila jak zjednaná.
A promítací sál? Neviděla jsem, ale slyšela. Nejlepší kamarádka pracuje v kině a přestože jsem tuto instituci nikdy nebrala jako jednu ze svých oblíbených a nenavštěvovala nijak často, mám docela jasný obrázek, v jaká prasata se mnozí lidé mění po tmě.

5 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 20. září 2015 v 8:45 | Reagovat

Anonymita nás taky na internetu částečně chrání, tak se alespoň dozvíme zajímavé názory... A je škoda, že někdy se člověk bojí je prezentovat veřejně...

Ještě se mi připomněla ta "kauza" s tím, že se letos budou děti učit ve škole arabské číslice...

6 Robka Robka | Web | 20. září 2015 v 8:53 | Reagovat

Je to pravda, kterou jsem si ověřila nejen tady na blogu. A ono je to tak, že agresivnější v diskuzi bývá vždycky ta početnější skupina.
A co se týče nepořádku po uprchlících - je třeba si uvědomit, že to nejsou turisté na výletě. Na sbalení "kufrů" není čas, a mimochodem - všimli jste si, že v těch místech nejsou kontejnery ani odpadkové koše? Myslím, že je to celkem typický jev chaosu, který panuje během přesunů většího množství lidí.

7 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. září 2015 v 9:00 | Reagovat

Inu jak se říká - když někdo rozbije výlohu nebo zapálí auto sám, je to zločin, když to udělá v davu, je to výraz společenského postoje.

Původně jsem chtěl tvůj pohled na věc pochválit jako střízlivý a příjemně nehysterický. Ale vzhledem k tomu, že pochvala z mé strany by jistě jen potvrdila obsah tvého článku a mohl by sis ji nesprávně vysvětlit jako přimknutí k většinovému názoru zdejších čtenářů, ponechám ji nevyřčenou a budu si ji radši jenom myslet :-).

8 lee-banda lee-banda | E-mail | Web | 20. září 2015 v 11:50 | Reagovat

Názor, který je ve veřejném povědomí, ale není nikterak řešen, řekla bych.. i ja se bohužel řadím mezi ty, kdo se projeví až s davem, pokud mám vystupovat sama za sebe a ne anonymně.. :/ pěkný článek, jako vždy..

9 Miloš Miloš | Web | 20. září 2015 v 22:06 | Reagovat

To, že někde po uprchlících zůstal nepořádek, že je jinde radostně vítali, ..., a stejně tak z dalších jednotlivostí si vůbec žádný kategorický názor nedělám.
Ale vadí mně, že se sem valí další a další desetitisíce běženců, které nebude možné jen tak přijmout, že řada zemí už uvažuje o uzavření hranic a možná i jejich zadrátování a nejspíš se brzy zruší Schengen, mluví se o nasazení armády, zřejmě se devalvuje EURo, a proto mám k tvým článkům a komentářům na obranu uprchlíků značné výhrady, byť, jak se zdá, tady jsem osamocen.

10 Akim Akim | E-mail | Web | 21. září 2015 v 10:14 | Reagovat

[9]: Já se také trošku obávám, aby tento dobrý skutek v podobě bezbřehého a neomezeného přijímání běženců, nebyl později po zásluze potrestán. Pomáhat určitě, ale tato situace mi lehce evokuje podřezávání si vlastní větvě. Kéž bych se mýlil. Inu budoucnost vše osvětlí.

11 acontrario acontrario | Web | 21. září 2015 v 11:32 | Reagovat

[1]: Než téma uprchlíků odpluje po Středozemním moři, určitě se na tohle téma eště popíše spousta gigabajtů...
Zkušenost z první lavice taky můžu potvrdit :D
Ale poslední dobou si všímám, že spíš než s lidma se stejným názorem se bavím s těma, kteří mají jinej. Pokud si neodporujete, není se pak moc o čem bavit...

12 Egoped Egoped | E-mail | Web | 21. září 2015 v 12:49 | Reagovat

[1]: Ale opravdu jen neznatelné! Uprchlíci tu budou ještě dlouho a čekal jsem na správnou konstelaci :)

[5]: Kauza s arabskými číslicemi je takovým hezkým příkladem toho, že člověk snadno skočí i na hloupost, když mu to hraje do karet jeho názoru :)

[7]: Teď jsi na to kápl a dokonce tak vkusně z toho nakonec i vybruslil :)

[9]: Moje články a komentáře na obranu uprchlíků se snaží jenom otupit ty z mého pohledu nejhraničnější názory a výroky a ukázat, že může existovat i druhá strana. Bohužel jich většinu obstarává "antiuprchlická skupina" (nebo já je aspoň vidím mnohem častěji). Stejně tak se snažím vypíchnout vždycky nějakou konkrétní věc nebo téma a u té argumentovat.

Nikdy jsem nikde nenapsal, že je všechno v pořádku, ať otevřeme náruč a že mic nic nevadí a nic nehrozí. I mně vadí, že se sem valí další a další tisíce běženců, které nebude možné jen tak přijmout. I mně vadí, že se kvůli tomu budou muset zavést opatření a omezení. Též bych byl rád, kdyby sem nikdo nechodil a nemusel se mimojiné někdy dost smutně dívat na to, jak může reagovat společnost. Nemám žádný problém s tím, když někdo řekne, že je proti přijímání, pokud je to nějak podpořeno důvody, které se dají rozumně pochopit a já jich znám taky dost a uvědomuju si je :) Jde mi o věcnost.

Je mi jasné, že se v té vlně najde spousta lidí, kteří se jenom vezou vyčúraně s otatními. Chápu, že mezi nimi zdaleka nejsou samí dobráci. Souhlasím s tím, že mezi námi kulturní rozdíly prostě jsou a že to rozhodně v určité míře problémy dělat bude. Nemám žádný problém s tím, že by se například mohly zpřísnit podmínky pro přijímání. Já jenom nemám rád, když si někdo vybere věc, která se zrovna hodí a plácne ji do éteru a přitom to nemá třeba s náboženstvím vůbec nic společného. Nebo když se to fakt neúnosně a nesmyslně přehání. Jako třeba když vidím relativně hodně sdílený odkaz na fotky toho nepořádku, nevypité lahve s vodou a nedojedené jídlo a pod tím autor napíše, že takhle se přece skuteční uprchlíci nechovají a proto podporuje Blok proti islámu.. to mi prostě hlava nebere :)

Pokud máš nějakou konkrétní výtku k nějakému mému textu, tak ji klidně řekni a můžeme to probrat. Jak píše správně Acontrario [11]: (což je výborný příklad toho, když s přijímáním někdo nesouhlasí a umí to podložit tak, že to beru) s opačným názorem se dá jedině pořádně pobavit.

Vlastně je to tak trochu odpověď i pro Akima [10]:

13 Miloš Miloš | Web | 21. září 2015 v 21:41 | Reagovat

[12]: Chápu, snažíš se vyvažovat :)
Nějaké důvody jsem uvedl, v kostce: všechno povede k nové železné oponě, řadu negativních stránek uvádíš sám ve svém komentáři.  

Když islámští teroristé zbořili v New Yorku World Trade Centre, znamenalo to velké zpřísnění letištních kontrol. Pominu-li zvýšení letištních poplatků, je to ku prospěchu, protože snad můžeme věřit, že už žádný šílenec nepropašuje do letadla bombu.
Ale tato vlna běženců destabilizuje celou Evropu a je schopna ji rozvrátit. Když do toho vstoupí armáda, nejsme už daleko od válečného stavu.

14 stuprum stuprum | Web | 22. září 2015 v 7:11 | Reagovat

Uprchlíci jsou daleko ospalejší než diváci po filmu.

15 agrrrefrit agrrrefrit | Web | 23. září 2015 v 17:53 | Reagovat

Vždyť to říkají všichni...
I moje máma to říkala...
A vůbec dělají to tak taky všichni...
Ty seš ten divnej a nemáš pravdu protože s tebou nikdo jinej nesouhlasí...
Já ti nic dokazovat nemusím, si to najdi sám ať víš proč seš divněj...

Od doby co s aktuálníma učitelama chodím na pivo či na sklenku vína, musím říct, že sice pod svícnem je tma...ale kape tam vosk a ten je sakra horkej.

16 Kika Kika | E-mail | Web | 10. října 2015 v 19:31 | Reagovat

budu potichu... A tak jen souhlasně pokývu (a to bych klidně mohla cokoli namítat, protože Tě vůbec neznám ale budu pro tentokrát na stejné vlně :D)

17 valin valin | Web | 12. října 2015 v 13:03 | Reagovat

No, myslím si, že jsi opravdu pedant.
Hledáš snad dokonalost? Mnoho lidí má prostý strach o své životy, o své děti. Nedokážou hodnotit situaci jako ty. Často jsem pod články o uprchlících četla tvé celkem ostré komenty. Jakobys je vyhledával, abys mohl předkládat svůj úhel vidění. Obzvlášť se mi líbil v tomto článku odstavec "Ve dvou se to lépe táhne", ovšem s mým malým dovětkem, že za pár desítek let se karta obrátí. Kdo bude většina a kdo menšina?
Při dnešním evropském způsobu života bílá rasa zanikne. Evropa se změní a nebude to změna k lepšímu, to je jisté. Je zřejmě něčí potřeba sem nahrnout nové pracovní síly. Může být. Ale já osobně bych se nechtěla dožít toho, že moje blonďatá vnučka bude provdána proti své vůli. Myslíš, že něco takového není možné? A to ještě v lepším případě?
Zajímalo by mě, proč se tak rád pouštíš do těhle diskuzí. Opravdu to tak cítíš a nebo je to jen nějaká póza? Nebo tě provokují lidé, kteří nejsou tak pragmatičtí jako ty? Nakonec čas ukáže.
A na závěr jedno přísloví.
Dav má vždy inteligenci toho největšího blbce z něj. To platí pro všechny rasy a s tím je třeba počítat.

18 Egoped Egoped | E-mail | Web | 12. října 2015 v 22:55 | Reagovat

[17]: Pedant? Ale kdepak, já jsem náhodou hodně benevolentní člověk :) Někdy ale pohár trpělivosti přeteče. Ostrý článek nebo jakýkoliv jiný text si říká i o ostrý komentář a co si budeme povídat, uprchlíci jsou na to téma jak stvořené především právě kvůli tomu strachu, co i ty popisuješ. Nevyhledávám je, samy si mě nacházejí a mi to nedá nic nenapsat nebo jen říct "nesouhlasím".

Tenhle článek (a tedy i odstavec "Ve dvou se to lépe táhne") se týkal všeobecnější roviny než uprchlíků, ale dobře, můžeme to vztáhnout i na ně a rasové poměry. Co bude za x desítek let neví nikdo. Pokud se bojíš toho, že tvoje vnučka bude za deset nebo dvacet let provdána proti své vůli, tak ti to nezávidím. To bych se víc bal toho, aby ji nesrazilo auto, protože to je mnohem realističtější. Ale strach je dost často spojen s emocemi než s rozumem a když se do toho namotá budoucnost, kterou lze odhadovat ze své podstaty vlastně jakkoliv, tak je možné se bát snadno. Ne, neumím si představit, co by se muselo stát v naši malé zemi, kam nikdo nechce, aby se tu začaly provdávat ženy nebo dokonce děti proti jejich vůli.

Do těchto diskuzí se pouštím jednoduše proto, že mě štve, jak se lidi bojí a přitom je ta reálná hrozba jen někde ve vzduchu a tmě, kam nikdo nedohlédne a jen se domnívá/odhaduje možnosti s tak mnoha proměnnými, že je to prostě...odhad na zbláznění :) V tom lepším případě. V tom horším říkají věci naprosto zcestné.

Přesně jak říkáš, nakonec čas ukáže. Někdo se během něj bude bát a někdo ne nebo aspoň míň.

19 valin valin | Web | 13. října 2015 v 8:20 | Reagovat

Trošku se musím usmívat, jelikož mou vnučku jsem ti celkem úmyslně nastrčila jako vějičku, jestli zabereš, promiň.
Ale nebylo to zase až tak úplně jen pro zjištění tvé reakce, ale také jako moje naděje v to, že i ty časem pochopíš,
z čeho mají lidé strach, už jen z toho principu, že sám se brzy staneš otcem a to, že třeba už Tvoje vnučka opravdu může zažít následky téhle hromadné migrace.
Teď jsi ještě na tenhle druh strachu hodně mladý. Jednou, za čas možná snáz pochopíš, proč lidé píší to, co píší.
A krom toho je všeobecně známo, že strach vyvolává agresivitu.
Víš, já vlastně ani nevím, proč jsem zde zanechala komentář, na články o běžencích většinou nereaguji, ale přiznám se bez mučení, že tvůj avatar,
ona silueta muže s kloboukem, mě jaksi popuzuje, aniž si to sama umím vysvětlit.
Z tohoto úhlu pohledu potom celkem pochopím tvoje popuzení proti ostrým článkům o migrantech.
Lidská psychika je prostě složitá...♥♥♥

20 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. října 2015 v 18:01 | Reagovat

To co nás nějak negativně postihne nebudou přímo uprchlíci, bude to to rozkmotření mezi oběma skupinami, které se k tomu staví každá přesně opačně než ta druhá. Neshodnou se každopádně v hlavní myšlence celé situace a celého řešení, každý ze skupin na to má vlastní pojetí.
Tak jako tak, rozkmotřením národa a v našem případě celého kontinentu vždy vznikala nějaká tragédie a my nebudeme výjimkou.

21 Costume Costume | 3. listopadu 2015 v 21:01 | Reagovat

Lidé se stejným názorem dokáží hodně změnit. Vezměme si například takovou běžnou třídu druhého stupně.
Egopede, chtěla bych tě poznat.

22 Teeda Teeda | Web | 5. listopadu 2015 v 16:24 | Reagovat

Je to tak.
A je to také rozdíl mezi promítacím sálem na malém městě a uprostřed anonymní Prahy, kde se nikdo nezná.... :)

23 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 5. listopadu 2015 v 23:35 | Reagovat

Máš to tady moc bílý a ta modrá bolí do očí. A taky jsi už dlouho nic nenapsal!

24 Anidea Anidea | E-mail | Web | 7. února 2016 v 12:49 | Reagovat

Zejména poslední odstavec je svatá pravda. A tak ho můžeš vykřičet :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama