FAQ! Nikdy není pozdě se ptát

1. července 2015 v 22:07 | Egoped
Už mě začaly bolet prsty z neustálého opakování se v komentářích pod články týkajících se uprchlíků, až jsem si řekl nikdy více, poslechl své rádce, ulevil svému zápěstí a snad tím pomůžu i některým čtenářům (nebo je naopak nakrknu). Pokusil jsem se sepsat ty nejčastější otázky a polo-otázky směřující na imigranty - velké to téma posledních týdnů - a k nim přiřadit odpovědi, které bohužel nejsou příliš frekventované. Najdete mezi nimi jednak přímo jednoznačné odpovědi na ty jednoduché dotazy, a jednak možný pohled z jiné strany než se dá běžně zaslechnout u těch složitějších otázek...


Nutno podotknout, že budu mluvit pouze o uprchlících, kteří utíkají víceméně z nutnosti (válka, politické či jiné perzekuce apod.) a ne o tzv. ekonomických migrantech. Komu by se nechtělo číst všechno a/nebo vyhledává pouze určitý pojem, tomu slouží následující navigace. Nakonec by těch bodů bylo moc, tak možná bude pokračování jindy v druhém díle :)

  1. Proč je na lodích s uprchlíky tak výrazné procento mladých mužů?
  2. Proč se tolik uprchlíků valí zrovna do Evropy a nepřijmou je státy kulturně, jazykově i geograficky bližší?
  3. Jak to že utíkají tak najednou?
  4. Proč jim nestačí jakákoliv země v EU a chtějí do těch nejbohatších státu?
  5. Máme dost svých starostí proč, tak proč bychom měli ještě pomáhat uprchlíkům?
  6. Vetšina uprchlíků neumí jazyk, nemají vzdělání a těžko najdou uplatnění.
  7. Přijímat uprchlíky nemá smysl, musí se jim pomoci přímo na místě, odkud prchají.


1) Proč je na lodích s uprchlíky tak výrazné procento mladých mužů? Ženy, děti a starce těžko pohledat - to je nechali doma napospas osudu?

Složitá odpověď pro několik málo vět, protože různí migranti z různých zemí a podmínek mají různé důvody i možnosti útěku. Zkusme body

  • Mladí muži mají pochopitelně největší šanci cestu fyzicky zvládnout (a tím nemyslím jen dostat se z bodu A do bodu B)
  • Každý člen rodiny stojí peníze (jak útrata pro pašeráky, tak na "běžný provoz")
  • Mladí muži pravděpodobněji dostanou práci a mohou následně finančně pomoci zbytku rodiny buď v zemi, kde zůstali, nebo je v budoucnu přivést s sebou (legálně).
  • Každý mladý muž nemusí mít automaticky ženu či děti
  • Naopak každý muž může mít bratra/bratry/bratrance, kteří se starají o ostatní rodinné příslušníky "doma"
Hodně uprchlíků je z Eritreje - ze země, kde je postavena mimo zákon veškerá opozice. Tamější vláda vyžaduje po mladých mužích brannou povinnost a nastoupení vojenské služby, která je oficiálně omezena na max. několik let, ale reálně je na dobu neurčitou. Často jde o nasazováni na nucenou práci za bídných podmínek (finančních i sociálních) bez vidiny světlých zítřků. Několik tisíc Eritrejců prchá přes hranice každý měsíc. V sousedním Súdánu a Etiopii jich bylo asi 216 tisíc v listopadu loňského roku.
Možná je to náhoda, ale většinou vidím na fotkách a záběrech z lodí skoro výhradně jen migranty černochy. Což mi moc nesouhlasí s tím, jaký počet lidí přes moře utíká ze Sýrie.


2) Proč se tolik uprchlíků valí zrovna do Evropy a nepřijmou je státy kulturně, jazykově i geograficky bližší?

Ale ony je přijímají. Zatímco v EU se řeší desítky tisíc uprchlíků, ze Sýrie už teď uteklo do sousedního Turecka 1,7 milionu lidí. Do mrňavého Libanonu 1,2 milionu (což odpovídá cca čtvrtině jeho původního počtu obyvatel), do Jordánska 600 tisíc, Iráku 250 tisíc. Díky občanské válce tak Syřané předskočili v žebříčcích i dosavadní dlouholetou jedničku - Afghánce. Dále třeba v Pákistánu je přes 1,5m uprchlíků, v Íránu asi jeden milion.

V Africe je to složitější, protože tam je to často z bláta do louže a když už má člověk dost peněz na to, aby se mohl dostat pryč, tak je pochopitelnější vzít kramle do bohaté Evropy, než se jen posunout o kousek dál. Ale jak jsem zmínil na příkladu výše - i v afrických státech jsou utečenci, uprchlické tábory, atd. Momentálně vede Etiopie (více než 600 tisíc), která předskočila Keňu (přes 500 tisíc). Údaje jsou z konce loňského roku.
Libye, která byla v minulosti celkem častou cílovou zemí pro africké migranty, se po roce 2011 v podstatě rozpadla - o moc (a o uznáni mezinárodního společenství) se perou dvě "vlády" a další menší skupinky včetně těch napojených na IS. I kvůli chaosu panující v zemi je tak snadnější (a výhodnější) pro pašeráky posílat přes moře toho, kdo zaplatí - drží se rčení "suš seno, dokud svítí slunce".


3) Jak to že utíkají tak najednou?

Ono to není tak najednou, jak se může zdát. Vzrůstající tendence už je od roku 2012. Jen v pár bodech: Arabské jaro, občanská válka v Sýrii, nástup IS, Al-Shabaab v Somálsku (a vůbec tamější situace), Boko Haram v Nigérii, další problémy v Súdánu (i v Jižním) a jako zásadní je často zmiňován rozklad Libye, který umožňuje pašerákům udělat si z migrantů zlatý důl


4) Proč jim nestačí jakákoliv země v EU a místo toho chtějí nejraději až do Německa, Francie, Švédska apod.?

Kromě nejznáměji reprodukovanému názoru, že jde o co nejvyšší dávky a pomoc za nicnedělání a dělání botelu jednoduše třeba proto, že v těchto státech už žije vyšší počet obyvatel, kteří jsou jim etnicky, kulturně či nábožensky blízcí. Každému se asi bude lépe přicházet do společnosti, kde nejste jako jediná černá ovce mezi bílými. Taky pochopitelně snadněji dosáhnou na lépe placenou práci než v "chudších" zemích. Pro někoho tohle může být vyčůranost, ale kdyby si člověk mohl vybrat mezi průměrem 1000 euro za měsíc jak je u nás a 3,5krát víc, jak je např. v Německu, tak kdo by hlasoval pro to první?


5) Máme dost svých starostí proč, tak proč bychom měli pomáhat uprchlíkům, když máme půl milionu nezaměstnaných / malé důchody / cokoliv? Nejdřív bychom přece měli vyřešit svoje problémy a peníze dávat našim lidem.

Kdybychom čekali na utopický moment, kdy zmizí veškerá nezaměstnanost, tak neuděláme nikdy nic. Peníze, které se vydělí na pomoc uprchlíkům se neseberou z koláče pro důchodce, matky samoživitelky nebo děti v domovech. Pokud tu mluvíme o stovkách, maximálně v současné době 1-2 tisícům uprchlíkům, tak to vyjde měsíčně řádově na miliony korun (bohužel žádná přesnější čísla se dneska zjistit asi nedají). V porovnání z cca 30 miliardami, které stát vyplácí každý měsíc na důchodech, je to plivnutí do moře. Kdybychom chtěli třeba přidat jednu korunu k průměrnému důchodu (podle roku 2014 činil 10.741 Kč), musel by stát zaplatit 2.863.210 Kč měsíčně navíc. Za jednokorunové navýšení důchodů. Za takovou částku už se o "pár" migrantů dá postarat, ne? Nedávno jsme jako stát posílali do Nepálu postiženého zemětřesením traumatým. Pokud si dobře vybavují, náklady měly být kolem 20 milionů korun. A nepamatuji si, že by se někdo opovrživě podivoval. Neb jsou to drobné.


6) Vetšina uprchlíků neumí jazyk, nemají vzdělání, těžko najdou uplatnění na trhu práce a budou jen pobírat dávky.

Nevím, odkud se tohle přesvědčení bere kromě domněnek. Možná že když vidí našinec v televizi skupiny černochů, jak se plaví na lodi, tak si pomyslí, že nejspíš slezli přímo ze stromu, neznají práci a nejlepší způsob obživy je pro ně natáhnout ruku. Rozhodně nechci tvrdit, že se tací nenajdou. Ale házet všechny do jednoho vrecka prosím ne. Jak už bylo napsáno, kdo si může dovolit cestu přes moře, nějaký peníz mít musí (i když to nezřídkakdy znamená rozprodat majetek) a je tedy pravděpodobnější, že to nebudou ty úplně nejspodnější vrstvy obyvatel, které známe z dokumentárních filmů. Tedy i nějaké vzdělání za sebou mít musí. Pokud mluvíme o Syřanech, tak tam tento předpoklad platí ještě jistěji. Když to otočím - koneckonců nejen vysokým vzděláním jsou lidé živí. Imigranti z Ukrajiny jsou u nás často nabíráni na práci, o kterou by většinová společnost nezavadila.

Co se týče jazyku, například u nás, pokud chce žadatel získat azyl, musí mimo jiného navštěvovat kurzy češtiny - mám dojem, že je mu zaplaceno státem asi 400 hodin a při neomluvené minimální absenci ztrácí nárok na status azylanta. Mimochodem, kolik místních Vietnamcům středního a vyššího veku si s vámi pokecá bez vážnějšího zaváhání? A přitom pracují a jsou "zařazeni do společnosti".


7) Přijímat uprchlíky nemá smysl, musí se jim pomoci přímo na místě, odkud prchají.

Na druhé části této věty se shodnou snad úplně všichni. Ano, pomoc na místě je z dlouhodobého hlediska nejlepší možná pro všechny zúčastněné. Jenže je to obdobné jako s tím rozlitým mlékem - můžete si příště dát větší pozor, ale už je rozlito. V případě velkých konfliktů jako třeba teď v Sýrii to neni jen převrhlá sklenice mléka, ale rozlitý celý kravín! A těžko můžete během relativně krátké doby zařídit, aby si všichni padli kolem ramen, zapomněli na vše špatné a vrátit vsechny utečence zpět.

EDIT 13.7.: Nejsem jednostranným zastáncem přijímání uprchlíků. Ani ten proces nevidím jenom růžově. Jsem si plně vědom i nezpochybnitelných negativních stránek této migrační vlny a nikdy jsem je nepopíral. V textu se jen snažím nahlodat a nalomit ten striktní "černočerný" pohled, který je oproti "růžovému" rozšířen více. Vidí všechno kolem uprchlíků jenom jako problém a to já nerad.

Můj článek nebyl míněn jako oboustraně objektivní (ve smyslu toho, že vyjmenuju nejen "pozitiva", ale i negativa). Potíže s migranty jsou popsány, kam se podívám, ale ten druhý pohled mi chyběl. Toť vše :)
 

16 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 1. července 2015 v 22:32 | Reagovat

Vešel ses jen do 7 bodů? Jsi si jist?:)

2 Alexander1918 Alexander1918 | Web | 1. července 2015 v 23:36 | Reagovat

No, souhlasím s tebou ve 3. a zčásti v 7. bodě, ale ve zbytku se rozcházíme. Rozepisovat se nebudu, bylo by to na dlouho a stejně bychom se neshodli/pohádali. Respektuju tvůj názor, ale zároveň si stojím za svým. Ono by to referendum zase nebylo tak špatné. Minimálně by to posloužilo jako takový verdikt, který by určil, co si přeje většina a netříštila by se společnost na menší a menší, vzájemně se napadající, skupinky.

3 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 1. července 2015 v 23:42 | Reagovat

Ámen! Je to tak! Děkuju za rozumnej názor. Taky konečně jednou...

4 Čerf Čerf | E-mail | Web | 2. července 2015 v 0:21 | Reagovat

Celkem střízlivý hlas k emocionálně vyhraněnému tématu, díky za něj. Nemusíme mít ve všem stejný názor, ale toho tvého si vážím.

5 mengano mengano | E-mail | Web | 2. července 2015 v 14:48 | Reagovat

Sice ne ve všem zcela souhlasím, ale oceňuji vyjádření názoru bez zbytečných emocí. Díky za to:)

6 Robka Robka | Web | 2. července 2015 v 14:50 | Reagovat

Vyjádřil jsi to velice rozumně a srozumitelně. Tento článek by patřil vytisknout a rozdávat na potkání. Poslední dobou jsem dost znechucená nenávistnými komentáři na různých webech - dokonce i na facebooku Lékařů bez hranic se už objevily výhrůžky kvůli zachraňování lidí, což je hodně smutné. Problém uprchlíků je - ať to chceme nebo ne - celosvětový a bude se muset řešit. A to ne tak, že ty lidi budeme posílat zpátky, nebo proti nim stavět zdi. A nebo je dokonce nechávat bez pomoci.

7 userka userka | E-mail | Web | 3. července 2015 v 23:47 | Reagovat

"rozlitej kravín" mě teda pobavil. Nemohla to bejt spíš kolona cisteren?
Jinak k tomu nemám co dodat, protože nejsem dostatečně obeznámená s fakty.

8 Egoped Egoped | E-mail | Web | 5. července 2015 v 20:02 | Reagovat

[1]: Statečných bylo taky sedm a stačilo to :)

[2]: Ale to ses klidně rozepsat mohl, vždyť i kvůli tomu ty články píšeme, ne? :) Obavám se však, že pokud by se ještě uspořádalo referendum, ty dvě skupinky by zůstaly proti sobě pořád, ne-li ještě ve vyhrocenější situaci. Ale šance na něj je stejně asi mizivá.

[3]: Snad těch rozumných bude víc!

[4]: Diky. Kumulace pouze stejných souznějících  názorů se postupem času může zvrhnout a to si nikdo nepřeje :)

[5]: Stále čekám na to Švédsko, ale nechci být za stíhačku :)

[6]: Copak na sociální sítích a mezi lidmi u piva se to ještě nějak s přivřeným okem snese, ale hlavně aby se držela seriózní média a hlavně páni politici.

[7]: Pff, slovíčkařit by se ti zachtělo! :)

9 acontrario acontrario | Web | 5. července 2015 v 22:34 | Reagovat

Jako shrnutí pěkný, ale stejně je tu pár otazníků.. Proč odmítá uprchlíky přijímat Saudská Arábie? Je obrovská, má k nim kulturně blíž a postarat by se o ně zvládla. A rovnou si odpovím - Saudi si odmítají nechat zaplevelit zemi přistěhovalcema. A Evropa musí?
No a k bodu 6. Určitě někteří z nich vzdělaní jsou. Jenomže kvalita vzdělání v Africe a v Evropě je nesrovnatelná, takže se dá těžko předpokládat, že elektrikář nebo právník ze Súdánu bude schopnej fungovat v Evropě. Navíc ze zkušenosti vím, že většina Arabů má v práci tak nějak laxnější přístup a něco jako pravidelná pracovní doba se u nich tak úplně nevede, což by taky mohl být problém.
Navíc speciálně u nás jsou lidi xenofobní a žádným nařízením to z nich nedostaneš, takže akorát poroste napětí.
A i když u nás imigrace zatím není takovej problém, pořád jsme v EU, čili problémy ostatních států jsou tak trochu i naše problémy. To spíš tak na okraj k oblíbené argumentaci zastánců imigrace, že ČR se to netýká...

10 acontrario acontrario | 5. července 2015 v 22:35 | Reagovat

Eště ať mě někdo nechtá za slovo, vím, že Súdánci nejsou Arabové, nicméně standardy vzdělání v chudších arabských zemí se Evropě taky moc neblíží.

11 userka userka | E-mail | Web | 5. července 2015 v 23:01 | Reagovat

[8]: Byl jsi někdy v kravíně? Jak ho jako rozliješ? :P

12 Egoped Egoped | E-mail | Web | 6. července 2015 v 11:14 | Reagovat

[9]: Zrovna Saudskou Arábii bych si osobně tedy rozhodně nepřál mít jako vzor. Ti mají zcela odlišné pohledy v mnoha směrech a kdybych si měl vybrat mezi touhle zemí, kde se mimojiné na nějaká lidská práva zrovna nehledí, a EU, tak beru všemi deseti druhou možnost i s jejími nedostatky :)
Evropa taky "nemusí", ale chce. Respektive nechce být striktně antiuprchlická. A pár státu má i vyjednanou výjimku, že se jich to netýká.

To samozřejmě nejde popřít, že vzdělaní v Evropě je někde jinde než v Africe. A taky těžko očekávat, že nám sem přijedou právníci a raketoví inženýři. Ale nějaké to střední vzdělaní snad nebude problém, počítat taky dovedou i těch pár anglických vět zvládnou. S tím už se pracovat přece dá. Bohužel neznám nějaká data, kde by se dalo vyčíst z minulých let, jak se kteří imigranti chytli, jaké mají vzdělání a čím se živí.
Pokud někdo bude mít příliš laxní přístup k práci, tak se s nim musí podle toho naložit. Ale apriori to očekávat jen podle toho, že je Arab, to asi nee :)

Právě tím, že se o ty imigranty podělíme, se ten společný problém napříč unií rozmnělní, ne? A stejně si nemyslím, že by se počty nějak dramaticky zvedaly, protože lidem se to prostě nelíbí už teď a nějakou hranici to bude muset mít. Pokud nechtějí stávající vlády čelit většímu nástupu extremistictejsich stran. Též už se s přibývajícím časem pohnou dopředu zákroky na zmírnění té vlny. Pokud se nemýlím, už byla zahájena nějaká akce proti pašeráckým lodím například.

[11]: Byl! Ber to jako metaforu. Já mám prostě raději v představě kus hovězího než cisterny :P

13 acontrario acontrario | 6. července 2015 v 12:26 | Reagovat

[12]: No jak říkám, tu pracovní morálku Arabů jsem viděl na vlastní oči, i když je jasný, že i u nich budou hodně pracovití lidi. A je pravda, že takový Španělsko nebo Řecko si s nima nemá moc co vyčítat :D
A k poslednímu odstavci - já se právě obávám, že politici v Evropě už jsou tak mimo realitu, že klidně půjdou proti lidem a ten nárůst extremismu tím podpoří. Ale možná je to jenom moje paranoia..

14 userka userka | E-mail | Web | 7. července 2015 v 21:25 | Reagovat

[12]: O.K. Člověk si ve spojitosti s tebou musí pořád něco představovat.

15 Porcelánová panna Porcelánová panna | E-mail | Web | 8. července 2015 v 19:39 | Reagovat

Uprchlíci jsou v poslední době nevyčerpatelné téma. Jinak já se raději nevyjadřuju. Zas by mě náhodou někdo obvinil, že jsem snad nelidská nebo mám odporné názory :)

16 agrrrefrit agrrrefrit | Web | 8. července 2015 v 22:36 | Reagovat

Egopede! Díky bohu za tebe!!!
Už mi opravu vadí ta stádovitost lidí, co věřej všemu, co se řekne v televizi, která akorát touží po senzaci, co berou za své vše, co proběhne na sociálních sítích - jednoduše a štvavě a hlavně proto, že o tom Pepa s Frantou v hospodě říkali...
Absolutně nulová znalost mezinárodního práva bez kapky náznaku snahy používat mozek!

17 surpan surpan | E-mail | Web | 13. července 2015 v 17:53 | Reagovat

Máš to dobře napsané, nenásilně jsi vyjádřil svůj pohled a názor na věc. Ale ve většině případů, jak u odpůrců, tak u podporovatelů se jedná o domněnky, pravděpodobné scénáře a nikdo nejsme schopni jistojistě říct, že tyto důvody jsou správné, takto se to bude dít a vše bude v pořádku.

18 Kosma Kosma | Web | 13. července 2015 v 18:17 | Reagovat

Díky za přínosné info - je to bez emocí, věcné, a to je právě super! Nastuduju si ty problémy, co uvádíš, že jsou v afrických zemích - než něco napíšu sama! :-) Je fakt, že na těch lodích jsou černoši, Araby jsem teda moc neviděla - se Syřanama by myslím nikdo neměl problém. Bylo by fajn, kdyby se opravdu integrovali a nezůstali na všech možných dávkách, protože nesouhlasím s tím, jak stále zadlužujeme lidi, co ještě ani nejsou na světě!

19 shariony shariony | E-mail | Web | 13. července 2015 v 19:44 | Reagovat

Opravdu rozumně napsaný článek. Jen bych poupravila ty kurzy češtiny - 400 h proplácí stát pouze částečně, podílí se na tom i evropský fond. A azylanti nebo osoby s doplňkovou ochranou - kterých se to celé týká možná ještě víc než azylantů (tj. získají mezinárodní ochranu pouze na pár let, takže se opravdu není tolik čeho bát, rozhodně ne u nás v ČR) - neztrácí nárok na tento status, navštěvování kurzů češtiny je prakticky čistě dobrovolné (ale po neomluveném stanoveném množství absence takový člověk ztrácí nárok na náhradu těchto hodin).

20 hogreta hogreta | E-mail | Web | 13. července 2015 v 22:58 | Reagovat

Měla jsem napsaný strašlivě dlouhý komentář, a pak jsem ho zase celý smazala. Ono asi nejde ani co dodat, snad jen - díky :-).

21 Egoped Egoped | E-mail | Web | 15. července 2015 v 14:17 | Reagovat

[19]: Díky za poupravení, asi jsem četl moc rychle nebo prostě špatně :)

[20]: Když už sis dala takovou práci a čas s dlouhým komentářem, tak to příště odešli třeba i nedokončené. Lepší než abys to smazala :)

22 Libor Libor | Web | 17. července 2015 v 10:10 | Reagovat

Hodně dobrý text.
Jen bych doplnil, že to není zase tak dávno (cca 100 a něco let zpátky), když i z Čech odcházeli ekonomičtí migranti do USA - a také to byli takřkak výhradně muži, kteří pak posílali část své výplaty zpět do rakouského mocnářství. Ergo pomáhali vlastně v zemi svého původu, ne? :)

23 David David | E-mail | Web | 18. července 2015 v 18:47 | Reagovat

Kdyby uprchlíci byli mírumilovní lidé, tak není problém, ale co říkáš na to, že nějaká část uprchlíků se hlásí nebo zastává IS a podobné organizace? Co říkáš na ty vyhrůžky v Olomouci, jak špatně dopadneme atd.?

24 Egoped Egoped | E-mail | Web | 18. července 2015 v 21:44 | Reagovat

[23]: To je taková moc obecná otázka, takže stejně obecná odpověď: Pokud se někdo hlásí k IS nebo je podporuje, tak nechť takového uprchlíka pošlou zpátky, odkud přišel :)

Výhružky v Olomouci beru z rezervou, neboť podle prvních bulvárních zpráv byl stánek zdemolovaný a pak se v policejní zprávě dočteme, že byl stržený jeden plakát. Stejně jako o těch údajných výhružkách, jak dopadneme. Takovéhle výkřiky, které se dostanou do médii a kdy to mohlo být bůhví jak, ale jsou to vše neověřitelné zprávy - jsou jedním z největších svinstev, které se dějí, protože na to spousta lidi slyší a už je pak fuk, co a jestli na tom bylo pravdy, protože ta pachuť zůstane. Asi tak.

25 Atze Atze | Web | 20. července 2015 v 20:01 | Reagovat

Byla bych radši, kdyby se lidé bez humoru, jako jsi ty, vyhnuli mému blogu obloukem.

26 magicmax magicmax | 30. ledna 2017 v 21:02 | Reagovat

superr!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama