Aplikace byznysového modelu v partnerské rovině

29. dubna 2015 v 22:18 | Egoped
Řídit stát jako firmu je dneska trendy, obchod a peníze patří k životu člověka od nepaměti a setkal se s ním každý, stejně jako jsme všichni aktivní účastníci mezilidských vztahů. Čím intimnější, tím pochopitelně zajímavější. A tak mě napadla otázka, zda-li z toho lze vysledovat nějakou spojitost?


Lze!

Nejsem žádný ekonomický analytik, nečtu si u oběda Financial Times ani nechodím od domu k domu a nenabízím v dokonale vyžehleném obleku, dobře padnoucích botách a sladěné kravatě výrobky jakéhokoliv druhu (kdo z vás čekal vysavače?). Tedy nemám průpravu z této strany obchodu. Ale z té druhé, tedy konzumentovy, ano. K tomu trocha egopedického vzdělání, přirozený intelekt a hned to nese výsledky. Podívejme se nejdříve na celek a pak probereme jednotlivé oblasti blíže.

Co má společného obchod a vztahy?

Předně je třeba říct, že jak v obchodě, tak fungujících partnerských vztazích, jde o to, aby z něj měly prospěch obě strany. Prodávající chce prodat a na zákazníkovi vydělat. Pokud se zákazníkovi bude navíc výrobek líbit, bude k prodejci rád chodit znovu. Opačný pohled nemusím psát, je zjevný. Navázání a udržování takového vztahu je pak dobré pro oba, protože z něj oba profitují. Pokud je prospěch jednoho nepřiměřeně krácen, vede to ke krachu jejich poměru.

Když tedy dojde k situaci, kdy již jedna strana nemá o druhou zájem, dopadne to jako ve vztazích. U některých konců je potřeba podepsat papír (odstoupení od smlouvy / rozvod), někdy stačí jenom neformální sbohem (už si nikdy nekoupíte Apple / přestanete odepisovat na zprávy).

Při hledání (partnerského) zákazníka se člověk převléká za obchodníka, který je nejen prodávající, ale také svůj vlastní šéf a zároveň i přímo samotný produkt. Musíte rozhodovat o všem, mít manažerské schopnosti v domlouvání a realizaci schůzek, empatické a komunikační vlohy pro pochopení klienta / partnera, abyste poznali, co chce. Na druhé straně mu to rovnou i dokázat zprostředkovat - nabídnout sám sebe (a přitom se vyhnout prostituci!).

Vybrané základy byznysového plánu:

a) Cílová skupina - Univerzální artikl, který by kupoval každý, neexistuje. Zaměření na užší skupinu potenciálních zákazníků je nutnost. Pokud nalákáte na stejnou věc dvacetiletou studentku žurnalistiky se zálibou v hraní na housle a padesátiletou kadeřnici po čtyřech dětech, třech rozvodech a dvou infarktech, tak lžete nebo jste hrozný (zručný) manipulátor.

b) I špatná reklama je raklama - Nestačí jenom mít co nabídnout. Potenciální zákazníci se musí i dozvědět, že vůbec něco takového (jako vy) existuje. V dnešní době, kdy se reklama stává víc a víc agresivní, lze využít i mírnějšího postupu. Záleží individuálně na produktu a prodávajícím, jaký způsob marketingu zvolí. Typ "sedět v koutě" se moc nedoporučuje, statisticky tento model prezentace může proměnit v úspěch jen velmi malé procento obchodníků. K tomu bych připomněl výjimku "dobré zboží se chválí samo". Opatrně s tou negativní reklamou - když zákazníkovi / cílovému objektu přejedete přes jeho domem autem babičku, sice si vás bude pamatovat do smrti, ale na obchod / rande to nevypadá.

c) Odlišení od konkurence - Představte si stojan s oblečením, na kterém je navěšeno deset ramínek s kabáty velmi podobného střihu. Všechny jsou v odstínech černé až tmavě šedé barvy. Najednou odnikud přijde pan Kazisvět a vrátí mezi ně jeden sněhově bílý. To je správný přístup! Berte to samozřejmě vše jako metaforu, ne jen že je dobré se oblékat "jinak než ostatní", na tom vlastně nezáleží.. Jde o jinakost v obecném smyslu. Nebo lépe řečeno - originalitu. Když chce učitel nalákat malé děti, ukáže jim něco, co ještě neviděly. Jak lidi dospívají a stárnou, tím méně je možností vytáhnout z rukávu něco originálního... a přesto je toho mraky.

d) Kvalita je nejlepší recept - tohle motto od dr.Oetkera by se mělo tesat nejen druhým koncem lžičky do pudinku. Krabice od výrobku není tak důležitá v ten moment, kdy už si ho zákazník koupil, ale pokud váhá a chcete, aby se na ni zákazník aspoň podíval nebo o koupi vážně uvažoval, měla by vypadat pěkně, vkusně, zkrátka dobře.

Po rozbalení krabičky už jde veškerá (hraná i opradová) nafintěnost do kytek a zůstává jenom ten vnitřek. To, do čeho jste vložili nebo teprve vložíte nemalé investice (ne nutně finanční). Kvalita zboží / vás má mnoho aspektů. Pro každého konzumenta je to více méně individuální a je tedy těžké sepsat něco obecně platného. Někdo potřebuje a očekává od koupě větší výdrž, někdo zase vyšší efektivnost i za cenu nižší minimální trvanlivosti.

Paušálně se dá ale říct, že pokud je výrobek kvalitně sestaven, už když sjede z linky, má větší šanci na prodej. Stejně jako schopný obchodník má vyšší pravděpodobnost získat uplatnění na trhu práce. Ano, i celý tenhle odstavec je metafora - nezapomínejte, o čem tenhle článek je!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 29. dubna 2015 v 22:31 | Reagovat

Moji klienti mají taky přirozený intelekt!

2 userka userka | E-mail | Web | 29. dubna 2015 v 23:16 | Reagovat

Já nečekala vysavače, ale na začátku tý věty jehovisty :D Tuhle na mě poprvý v životě zvonili a já zrovna neměla čas :/

3 stuprum stuprum | Web | 30. dubna 2015 v 4:21 | Reagovat

Manipulátorem se člověk rodí. Ale i prodej vysavačů je do jisté míry elitní záležitostí. :)

4 Akim Akim | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 9:43 | Reagovat

No co se týče obchodu, tak dnes je to spíš o tom, že "čím menší kvalita, tím větší reklama" a hlavně to musí být v akci, aby si konzument myslel, že kupuje levně. Snad to tak nefunguje i ve vztazích. :-)

5 navzdysam navzdysam | E-mail | Web | 30. dubna 2015 v 17:39 | Reagovat

Dost výstižné. Mám špatný byznys plán a neumím (se) prodávat :), v tom vězí příčina mých neúspěchů.

6 Veršotepá Veršotepá | E-mail | Web | 2. května 2015 v 20:41 | Reagovat

Takže, když je člověk špatným obchodníkem a neumí se správným způsobem nabízet, ve světě mezilidských vztahů se neuchytí? To se mi moc nelíbí, pane Egopede. Nemáte ještě jinou teorii, či příměr?

7 stuprum stuprum | Web | 2. května 2015 v 21:05 | Reagovat

Umět lákat je základ. :)

8 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 4. května 2015 v 8:19 | Reagovat

Mně se to přirovnání líbí a ono to tak vlastně je- vždycky jde o zisk :)

9 Egoped Egoped | E-mail | Web | 4. května 2015 v 14:40 | Reagovat

[1]: Tohle snad ani nebudu komentovat!

[2]: Vždycky můžeš být ty ta aktivní a překvapit je, že to budeš ty, kdo za nimi přijde! :)

[4]: Obchod stejně jako vztahy mají mnoho podob :) I ty akční nabídky se dají najít...

[6]: Uchytit se může, ale bude to mít obtížnější než ten, který se nabízet umí. Ono se i to zastrčené zboží kdesi v zadním regálu může prodat, ale... to si pro to ten zákazník musí přímo jít a nebo pomůže náhoda :)

[7]: teď nevím, jestli odpovídáš na článek nebo na Veršotepou. Pokud a), tak jsi nejspíš opět nadměrně požil, neb jsi tu již jednou byl! :)

[8]: Ještě aby to tak nebylo, když jsem to napsal! :)

10 Porcelánová panna Porcelánová panna | E-mail | Web | 7. května 2015 v 8:34 | Reagovat

U čtení nadpisu jsem měla pocit, že vypadl z Teorie velkého třesku. Tam bych přesně něco takového čekala. Každopádně nemám fungující vztah. Spokojená je jedna strana, druhá není a neustále si stěžuje na nekvalitní zacházení a služby.Tudíž přemýšlím o odstoupení od smlouvy ;)

11 Grumpy Grumpy | Web | 9. května 2015 v 10:22 | Reagovat

Achjo, to je jako kdybych četla učebnici základů marketingu :-/ Tím nechci nijak urazit tvůj článek, je fakt dobrý (a bohužel dost pravdivý), ale po dvou letech studia něčeho tak odporného, jako je mezinárodní obchod, se mi zvedá žaludek pokaždé, když o tom slyším i mimo školu :-D Hned jsem si vzpomněla na učitele 'sales and negotiations', který po nás chtěl popsat, jak jsme se byli schopni "prodat" nějakému protějšku. V tu chvíli se veškeré moje naděje na budoucí vztahy bez podobných obchodních praktik zcela rozplynuly.

12 Egoped Egoped | E-mail | Web | 12. května 2015 v 10:14 | Reagovat

[10]: Jen dej pozor na délku výpovědní lhůty a jednotlivé body, které jsou uvedeny jako sankce při odstoupení :)

[11]: Až do tvého komentáře jsem si myslel, jak nejsem originální. Dík! Máš být aspoń trochu ráda za mezinárodní obchod. Můžeš tak rozšířit působnost i za hranice a nemusíš se omezobvat omezenou nabídkou českých protějšků :)

13 eazi eazi | Web | 15. května 2015 v 18:25 | Reagovat

Jak výstižné! Pěkně popsáno. :)
Líbí se mi, ač je dost škaredej příklad, babička u té reklamy. Taky jsem jednomu klukovi kdysi řekla, že má hnusnou mámu, co vypadá jako vepř... Vím, že si mě bude pamatovat, ale kamarádit se asi nebudem. A nedej bože, kdybych ji měla mít za tchýni! :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama