Proč se stát (nejen muslimským) radikálem?

14. března 2015 v 22:22 | Egoped
Namačkáte libovolné datum, zatáhnete páčku a prásk. Takhle by mohla fungovat základní verze stroje času. Trochu ji upravíme, přechytračíme fyzikální zákony tím, že budeme moct cestovat i do minulosti a jako nutnou třešničku na dortu přidáme na palubní desce displej s možností naťukat kromě času i místo "přistání". Kam se vydat? Nechtěl bych čelit zlato-rybkovské otázce, která vždy dovoluje jenom tři přání. Proč se taky omezovat ve vlastní fantazii.



Abych se vešel do tématu životního poslání, namačkám -9999 let. Víc to nejde, mám jenom 5 zadávacích okýnek. Ono by se to stejně moc nelišilo, i kdybych šel do řádů statisíců let zpátky. Malá odbočka: Vždycky mě to znovu překvapí, když si uvědomím, že doba kamenná trvala cca 3,5 milionu (!) let a celou tu dobu se nic moc neměnilo ve způsobu života lidí. Těžko představitelné. Pak najednou přijde mladší doba kamenná ( 9 - 4 tisíc let př. n. l) a od téhle doby se pokrok dal do takového klusu, že další historická období se dělí maximálně jen na tisícovky let, spíše stovky.

Jsme zpátky z odbočky, vrácení o deset tisíc let zpátky v čase. Zrovna jsme se objevili za zády skupiny pravěkých lovců. Všichni klečí před ohništěm a jakýsi muž za nimi, který je ověšen různými ozdobami, mává rukama a pronáší řeč v jazyce, kterému sice nerozumíme, ale tušíme, jaký smysl má tento rituál. Je třeba vzít do ruky oštěpy a potvrdit roli ve společnosti typu lovců a sběračů . S divokými zvířaty to není žádný med a požehnání z "vyšších míst" se vždycky hodí.

Ať už zvolíme jakoukoliv dřívější dobu, můžeme narazit na podobné výjevy. Především pak, když sledujeme lidi dohnané do kouta, v bezmoci, bez možnosti se obrátit na někoho druhého. Ani na rodinu, ani na přítele (byť jen pragmatického pro daný moment), dokonce ani sám na sebe - což je teprve frustrující (z mého hlediska a pohledu na současný stav západní společnosti). I zarytí ateisté v kritických životních situacích podlehnou okolnostem a hledají pověstnou poslední naději. Tu, kterou může dát člověku jenom něco, co převyšuje lidské možnosti. Bůh, například. Nemyslím tím teď nutně jen toho křesťanského.

6.červen 1944, Normandie. Nařídíme náš stroj času a jedem! Trochu klišé, ale stejně mi přijde dost silné a známé. Na jedné straně plavící se spojenecká armáda, kde bylo předem jasné, že pro několik tisíc vojáků v ten den skončí jejich život. Ty dlouhé chvíle plně pohupování se na palubě lodí, stres, který si asi těžko umí někdo představit. Po čem jiném v takový moment sáhnout, než po křížku na krku? Na druhé německá obrana, pro jejichž muže musel mít už samotný pohled na počty lodí a letadel mířících jejich směrem úzkostlivý dopad. "Gott mit uns", tak to měli vojáci wehrmachtu napsáno na uniformách? Domnívám se, že v minutách před vypuknutím boje tyhle myšlenky musely prolétnout hlavami spousty z nich.

Oslí můstek je tentokrát vystavěný docela dlouze, ale už jsme ho přešli, vážně. Upnutí se k moci vyšší než může člověk mít je pro něj od přírody lákavé a blízké. Pro někoho je to záchranný kruh tehdy, když už není žádná jiná možnost. Pro jiného zase cesta, na kterou se vydal dřív a drží se jí, protože věří v její smysl. Životní poslání, abych citoval téma týdne.

Ruku v ruce jde dle mého víra s druhým pojmem a tím je "návrat ke kořenům". Zkrátka připomenutí toho, že dřív byla tráva zelenější, slunce svítilo jasněji a lidi byli slušnější, upřímnější, prostě lepší. Často můžeme podobné nespokojené vzdychnutí slyšet téměř odevšud. Dokonce i tady na blogu, když např. jeden z článků na homepage řeší, jak jsou ty dnešní mladý holky hrozný. Počet textů o problematice facebooku apod. taky není zanedbatelný. Víte, kam mířím. Nelíbí se to dost lidem, ale nějak zásadně se proti tomu nebrojí. Možná pár komentářů, kteří souhlasí, že je to opravdu špatný stav a je třeba ho řešit. Nejde jen o mladé holky a facebook, ale o celkovou společnost, ve které žijeme. Od nejvyšších pater politiky až do nejběžnějšího každodenního života lidí.. nás. Jaké je ale řešení? A dá se vůbec nějaké najít?

O jednom slýcháme snad každý den v médiích, ve zprávách, novinách. Fundamentalismus. Nejsilněji je slyšet v dnešních dnech pak ten islámský. Jeho historii tady nebudu rozebírat. Kdo chce, tak si zdroje a literaturu najde. Hlavní je myšlenka je taková, že by měli lidé po celém světě odpustit od všech nesprávných zájmů, činností a myšlenek a "oddat se bohu". A to v takové podobě, jaké měl islám v jeho "nejčistší" podobě, tedy během života proroka Muhammada (zemřel 632) a následných čtyř chalífů (632 - 661). Tohle období je bráno muslimy jako takový zlatý věk islámu, kdy "všechno fungovalo, jak má". A k jeho návratu má sloužit přimknutí k Bohu, koránu a sunně. Jinými slovy odříznout všechna negativa, co s sebou přinesla nejen západní liberální společnost, ale i aktuální lokální "zkažená morálka". Přinutit lidi k takovému návratu má mnoho podob. Teroristické organizace používají ty nejextrémističtější.

Lidé jsou nespokojení ve všech koutech světa. Sociální, ekonomické i mezilidské vztahové problémy tu ve větší či menší míře byly, jsou a budou. Právě fundamentalismus je pro některé lidi to řešení, jak je když ne nechat zmizet, tak potlačit. V žádném případě nechci bránit či dokonce propagovat to radikální, které se islámským fundamentalismem často inspiruje. Jenom dávám k zamyšlení, proč se vůbec nějaké radikální ideologie uchycují a mají ohlas. Nejen v muslimským zemích, ale třeba odcházející Evropani (pasem) mířící do Iráku a Sýrie, aby se přidali např. pod prapor Islámského státu.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 userka userka | E-mail | Web | 15. března 2015 v 0:11 | Reagovat

Jéé, to mi připomnělo naši učitelku chemie, která byla skvělá (a vypadala jako Julianne Moore!) - volné radikály, to byla sranda.
Dělej v článcích víc "malých odboček", je zajímavý nahlídnout do myšlenek, který se ti při psaní honí hlavou.
Zajímalo by mě, co by muslim řekl na to, že o jeho bohu mluvíš s velkým počátečním písmenem :) Přeci jenom v češtině je to spíš zažitý tak, že Bůh je ten křesťanskej.

2 Robka Robka | E-mail | Web | 15. března 2015 v 7:48 | Reagovat

Článek hodný zamyšlení. Teď zrovna v našem městě probíhá festival Jeden svět a jeden z filmů se věnuje problematice verbování mladých lidí do skupin radikálních islamistů. A taky tomu, proč ti mladí podléhají. Jmenuje se Bojovníci ze severu, určitě si na něj chci zajít.

3 VendyW VendyW | E-mail | Web | 15. března 2015 v 8:38 | Reagovat

Když se v roce 2012 spekulovalo o konci světa, neuvědomili si lidé že ten konec světa nemusí být v tom že se země rozpadne a šlus. Ale že může mít podobu toho, že začne končit svět takový jaký do té doby byl. Že se začnou prosazovat ty horší podoby lidské povahy, že se začnou rozpadat určitá společenství, že se začnou měnit hodnoty. Že se začne plíživě objevovat strach a bude sloužit k tomu aby si pár šílenců mohlo začít prosazovat svoje názory dost hnusným způsobem. Stejné to je i s těmi kdo píší ty "rozhořčené" články o škodlivosti internetu a fb. Takže si kladu otázku proč tedy oni jsou na blozích a oblažují nás těmi výkřiky o špatnosti. Vsadím se že i na fb a nejen tam mají založené profily a vělkou část svého času zde tráví. Už v TT o strachu v nás jsem psala že mám spousty strachů které mne drží ve spárech, že mne někdy ničí psychicky. Není teď vůbec příjemné poslouchat média ale je také otázkou v čem jim člověk může věřit. I když bohužel ony vzkazy IS jsou velmi reálné a pravdivé. Takže se těch strachů asi hned tak nezbavím. I kvůli těm vzkazům....

4 Čerf Čerf | E-mail | Web | 15. března 2015 v 10:02 | Reagovat

Radikálové všeho typu se vyznačují tím, že jednak mají zcela jasno, jak vypadá ideál, a jednak jsou přesvědčeni, že je tento ideál třeba vnutit všem, kteří ho z nějakých nepochopitelných důvodů ještě nesdílejí.Vždyť se podívejme do historie, kolik takových radikálních odnoží různých učení bylo a je. Všichni to se světem tzv. "mysleli dobře" a výsledkem byly jen milióny mrtvých. A vždycky je kdesi na začátku prostá individuální nespokojenost a frustrace; obávám se, že v principu neodstranitelná, protože může mít tisíce podob a zdrojů.

5 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 15. března 2015 v 11:37 | Reagovat

Doufám, že si tyhle cesty přes odbočky přeneseš i do jarního výletování! A vůbec ses nezastavil u našich radikálů!

6 Egoped Egoped | E-mail | Web | 16. března 2015 v 13:25 | Reagovat

[1]: J.Moore je sice dobrá herečka, ale jinak na jejím vzezření nevidím nic tak atraktivního. Což je vlastně pro učitelku asi dobře :) Bůh s velkým B se běžně užívá i v literatuře věnující se islámu. Konečně Alláh je pro něj jen arabský výraz, ne? :) (i když arabština nezná velká a malá písmena - malá odbočka)

[2]: U těch mladých ze špatných sociálních podmínek je to celkem pochopitelné, že se nechají zlákat a proč. Ale více "zarážející" je to u těch lidí, kteří si žijí relativně dobře na poměry, nebo dokonce i nad poměry. Mají třeba často i západní vzdělání a zázemí, které většině lidí přijde jako dostačující, bohaté milující rodiny, blízké atd. Ale nestačí.

[3]: To jsou dost katastrofické scénáře, co jsi tu napsala :) Já bych to neviděl tak černě. Mně se třeba líbí (jinak řečeno myslím, že by na ní mohlo něco být) teorie (nebo jak to nazvat) o kolapsu civilizací, o které napsal kolektiv českých vědců napříč obory knihu. Možná jsi taky viděla někde v TV pana egyptologa Miroslava Bártu - ten to rád propaguje, když je někam pozván. Ve zkratce jde o to, že se v dějinách dá pravidelně sledovat cyklus, kdy se civilizace rodí, rostou, pak mají nějaký svůj vrchol a pak se zhroutí (ať už kvůli vnějším faktorům, nebo i přímo vnitřním) a nastoupí další a takhle dokola. Nic netrvá věčně, tak se to dá myslím taky říct :) Ale neznamená to, že je to pro lidstvo jako celek špatně.

[4]: Pro vyšší dobro je holt potřeba obětí :)

[5]: Víš sama dobře, že mě tlačil čas a i tak je to neúměrně dlouhé! :) To by bylo na samostatný článek, ne-li sérii článků. PS: Dneska je první pěkný povíkendový den.

7 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 16. března 2015 v 17:37 | Reagovat

[6]: To jsi psal z tepla kanceláře! Už tě vidím jak v tom větru couráš po venku!

8 userka userka | E-mail | Web | 16. března 2015 v 17:52 | Reagovat

[6]: To já bych na Julianne něco atraktivního našla. Pro učitelku je ale lepší, když se na ni nehledí s postranními úmysly. To mi připomnělo jinou učitelku, Vlčkovou - to byla opravdu vlčice - vrrr!
To jsem netušila, díky za obohacení, vždycky mě nějak naplníš :D Oni nerozlišujou malá a velká písmena? A odlišujou názvy nějak jinak (třeba nějaký slovo navíc)? Jó, dnešní povíkendový den byl opravdu nad očekávání příjemný.

9 Egoped Egoped | E-mail | Web | 17. března 2015 v 19:31 | Reagovat

[8]: Když se to tak vezme, velká písmena zase tak potřeba nejsou. Pokud vím, tak žádné slovo navíc nepíší. Prostě jako bys napsala joe s malým.

Ale mají zase takovou další kravovinku, že každý písmeno se může psát až čtyřmi způsoby podle toho, kde stojí. Jestli samostatně, na začátku, prostředku nebo konci slova... :)

10 userka userka | E-mail | Web | 17. března 2015 v 22:50 | Reagovat

[9]: Velká písmena jsou třeba! Jak jinak rozlišíš Plzeň a plzeň?! A nemluv mi o kontextu :) Ty jo, to je tak zajímavý! Nechápu, že moje kamarádka ze Sýrie mi o tom všem nikdy neřekla!

11 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 18. března 2015 v 20:54 | Reagovat

Souhlasím s článkem. V postatě všechna nábožství slibují zlatou dřívější dobu...

12 Egoped Egoped | E-mail | Web | 18. března 2015 v 22:06 | Reagovat

[10]: Stejně jak rozlišíš Plzeň a plzeň v mluvené řeči? Kontext je prostě nutný. Já kdybych měl kamarádku ze Sýrie, tak neváhám a zneužívám toho, co mi síly stačí!

[11]: Vsechna nevím, ale nutno podotknout, že nejen náboženství...

13 Lúmenn Lúmenn | Web | 18. března 2015 v 22:36 | Reagovat

Dobře napsáno, souhlasím. Myslím, že dnešní doba je skutečně vyhrocenější než tomu bylo dříve, změny se dějí rychleji, než jsou na ně lidé schopni reagovat, nemají se čeho chytit a tak se utíkají do minulosti, k Bohu/ům a dávným kultům, na které se spoléhali tisíce let. Kam to povede ví jen Bůh/ové :)

14 userka userka | E-mail | Web | 19. března 2015 v 1:04 | Reagovat

[12]: Máš pravdu! Já hloupá jsem toho nikdy nezneužila! A to jsem s ní strávila o samotě měsíc v Polsku a žádnej zářez!

15 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 24. března 2015 v 12:59 | Reagovat

Takže cyklická teorie vývoje? Hurá, na tu lineární věří už jen snílci. Osobně to vidím tak, že se to bude zhoršovat a zhoršovat až to propukne ve světový konflikt, který ale odstartuje nárůst průmyslu, konec nezaměstnanosti a zajistí snížení populace na úroveň ve které se životní podmínky zlepší. Anebo, jak už zde bylo řečeno, vypukne konec světa :/
Co se týče IS já je považuji za bandu zločinců, která nabírá nové lidi kvůli získávání majetku a žen. Skrývají se jenom za boží poslání vymýtit všechny nevěřící psy. I když Islám legitimizuje násilí, myslím, že to není v tom smyslu jako se to děje dnes, vlastně od počátku Svaté války až do dnešních dní je to špatně.

16 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 22. června 2015 v 9:05 | Reagovat

Článek dobrý, to jo. Určitě vystihuje podstatu mnohého. Leč trochu mi tam neštymuje, proč právě ti muslimové s evropskými pasy, kteří parazitují na sociálních vymoženostech toho zkaženého západního světa, odjíždějí bojovat za IS.
Bylo by možná dobré zjistit, kolik těch horlivců nyní rozčarovaných nad skutečným stavem věci se zase vrátilo do toho zkaženého západního pohodlíčka.
Ono totiž nyní na Blízkém a Středním východě nejde ani tak o boj proti západní zkaženosti, ale o boj mezi dvěma islámskými frakcemi. Tedy mezi sunnity a šííty. Přičemž nesmlouvavost a neslučitelnost těchto dvou frakcí je již dobře známa z vleklé 8 let trvající války mezi Irákem a Íránem. Přesněji řečeno, mezi tehdy převážně sunnitským Irákem a šíítským Íránem.
Současná situace v Iráku to jen potvrzuje. Saddám Husajn byl sice sunnita, leč vlažný. Byl to především diktátor. A proto držel pěkně na uzdě vzpurné irácké šííty. Stejně jako držel na uzdě vzpurné bolševické Kurdy.
Jenže po pádu Husajna se moci v Iráku uchopili iráčtí šíítové podporovaní šíítským Íránem. Sunnitský IS tak teď vlastně v Iráku jen vybojovává zpět ztracené pozice sunnitských muslimů. Navíc v Iráku samozřejmě nejde jen o náboženství, ale také o ropu. Největší irácká ropná naleziště se totiž nacházejí právě v oblasti obývané sunnity na severu a na západě Iráku. O využití a o zisku z těchto ložisek však rozhodovala šíítská vláda v Bagdádu.
Takže ono těm svatosvatým muslimům zase tak moc nejde o nějaký boj proti zkaženosti západního světa. Naopak, rádi těch vymožeností západního světa využívají a prachy za ropu prodanou na Západ jim vůbec nesmrdí.;-)
Ten boj proti zkaženosti západního světa je pouze taková ideologická nálepka, která působí jako mucholapka pro idealistické, naivní a současně též horlivé blbce, aby se k nim přidali. Kdybychom použili zastaralý evropský slovník, tak ti naivní blbci pro ně tvoří pouze "kanonenfutr". Ještě jsem nikdy neslyšel, že by se třeba nějaký muslimský duchovní opásal semtexem a za pravdu islámu se odpálil v davu nevěřících psů. To je práce pro ten "kanonenfutr".

Dokud byly arabské země v područí diktátorů, tak tento vnitřní muslimský konflikt pouze dřímal. S vypuknutím tzv."arabského jara" a svržením diktátorů se však rozhořel naplno. Nastal totiž boj o pozice, která z těchto muslimských frakcí ovládne ten který stát zbavený diktátora.
Čímž se nyní zákonitě dostáváme k otázce, kdo vlastně vyprovokoval "arabské jaro"? Byly to opravdu západní země, jak je nám neustále předkládáno různými patologickými konspirátory a sluníčkovými multikulturními idioty?
Nebyli to náhodou představitelé těchto dvou muslimských frakcí, kdo má skutečně prsty v rozpoutání "arabského jara"? Nikomu jinému se totiž ono svržení diktátorů nehodilo více, než právě jim. Západ se myslím na svržení Saddáma již dostatečně poučil, že svrhávání diktátorů v těchto zemích většinou k ničemu dobrému nevede.

Apropó, my se tady v naší přehumanizované Evropě obsíráme nad tím, že bojovníci IS prodávají ženy jako otrokyně. Ale oni nedělají nic jiného, než dělali jejich předci v souladu s jejich vírou a s jejich zvyklostmi po celá staletí. Co jiného lze taky čekat od lidí, podle jejichž náboženství je žena na úrovni hospodářského zvířete? A "nevěřící pes", tedy nemuslim, je ještě méně než hospodářské zvíře.
Ostatně největšími dodavateli afrických otroků pro anglické a španělské otrokáře byli právě muslimští Arabové, kteří dobře znali rovníkovou Afriku. Kdyby si evropští otrokáři měli ty otroky sami chytat, tak by jejich otrokářské lodě asi jezdily do Ameriky prázdné.

Sorry za ten dlouhej komentář. Nějak jsem se k danému tématu rozepsal.;-)

17 Egoped Egoped | E-mail | Web | 22. června 2015 v 16:47 | Reagovat

[16]: Rozhodně bych neřekl o všech muslimech s evropským pasem, kteří odešli do Sýrie a Iráku, že do té doby jenom parazitovali na sociálním systému západních zemí. Studovali, pracovali. Jistě ne všichni, ale určitě ne málo z nich. Na druhou stranu - když to přeženu - tak je vlastně dobré, že se už nechtěli dál "nechat živit" a odjeli na jihovýchod, ne?

Těch příčin, proč se někdo přidá k IS je celá řada a najdou se mezi nimi nejspíš tací i onací. Stejně jako u všech skupin, které někam vtrhnou a nastolí nový "řád". Část obyvatel přímo na dobytých uzemí se přidá z důvodu toho, že souhlasí s jejich ideologií, část ze strachu, část z pragmatismu. Ti evropští se chtějí přidat v každém případě a láká je tam ta vidina něčeho lepšího, než se jim dostává v Evropě. Nic neobvyklého.

Vsadím se, že kdyby se někde v Evropě začala roztahovat (v podobném stylu jako IS na Blízkém východě) například skupina vyznávající neonacistické názory, tak se k nim připojí taky spousta lidí z celého okolí, protože to vidí podobně a konečně se mají ke komu připojit, kdo má podobný pohled na svět a jeho uspořádání. Extrémisti jsou všude a nemusí jenom parazivoat na současném systému, mohou do něj normálně přispívat jako ostatní, akorát si pod fousy mumlají svoje a čekají na "něco lepšího". A do té doby teda bude chodit do práce a ty synagogy nebudou zapalovat. Protože se to nesmí, že ano.

"Ještě jsem nikdy neslyšel, že by se třeba nějaký muslimský duchovní opásal semtexem a za pravdu islámu se odpálil v davu nevěřících psů." - tak to je pochopielné. Proč by zrovna duchovní vůdce měl dělat tuhle černou práci? Jeho úkol a podíl na věci je v něčem jiném. Vyhodit se do vzduchu může kdokoliv jiný, ale vést lidi rozhodně každý neumí. To nemá s islámem nic společného - nic vybočujícího. Jenom bych k tomu ještě řekl, že celkem rozšířená domněnka, že se do sebevražedných akcí pouští jenom lůza, která nemá co ztratit, nedostala se ke vzdělání, má vymytý mozek apod., je mylná.

V pojmech kdo je konspirátor, sluníčkoví multikulti idiot atd se začínám ztrácet. Já myslel, že právě odpůrci multikulti chtějí svést všechno na Američany a že si to mají vše, co zaseli, vyžrat oni a ne Evropa? Asi jsem se spletl.

Podle čeho jste přišel na to, že je podle islámu žena na úrovni hospodářského zvířete? Další paušalizace? Ale no tak :) Asi by neškodilo se podívat i jinam než do zaostalých koutů Afghánistánu nebo do ortodoxně tvrdého muslimského státního zřízení jako mají třeba v Saudské Arábii. Oni muslimové žijí i jinde i jinak.

Mimochodem jste zmínil otroky. Ti byli přece taky celá staletí zvyklostí a normou pro západní společnosti, ne?

18 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 22. června 2015 v 18:54 | Reagovat

Slova Koránu zcela jasně hovoří o postavení ženy v islámu. Pokud se tedy přístup k ženám v různých islámských státech odlišuje, tak je to pouze o tom, nakolik přísně tam jsou dodržována ustanovení Koránu a nakolik ne.
Fakt je ovšem takový, že prakticky v celém Třetím světě, nezávisle na tamním náboženství, je postavení žen diametrálně odlišné od postavení žen v naší euroatlantické civilizaci. Tedy výrazně nižší.
Jinak otrokářství bylo odnepaměti součástí lidské civilizace. Co se týče tzv. koloniálního otrokářství, tak byli mnozí afričtí otroci prodáni evropským otrokářům přímo svými sousedy ze sousedních kmenů. Popřípadě byli nejdříve prodáni arabským obchodníkům, kteří je posléze prodali Evropanům. Lov otroků byl kdysi zejména v Africe oblíbenou činností a to ještě dávno před příchodem prvních Evropanů. A stejně tak obchod s otroky v Africe fungoval ještě dlouho po skončení koloniální otrokářské éry. Evropští otrokáři tak pouze situačně využili systém, který v těchto končinách fungoval odjakživa.

19 Egoped Egoped | E-mail | Web | 22. června 2015 v 20:53 | Reagovat

[18]: Jsem rád, že jsme se shodli na tom, že otrokářství není výmyslem ani vynálezem muslimů :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama