Černobílá karikatura proroka Charlieho

21. ledna 2015 v 19:39 | Egoped
Černobílá by se měla zakázat. O staré televizory jsme se už postarali, ještě by to chtělo poradit si s dalším typem černo-bíla. Bohužel je ho všude velká spousta a nedá se ho tak snadno zbavit a vyvést do sběrného dvora. Mluvím o dvoubarevném vidění a chápání světa.



Podobně jako sladkosti nebo cukr obecně je pro člověka lákavé si najít a přisvojit si tu pokud možno nejjednodušší formu náhledu na problém. Ať je jakýkoliv. Tloustnutí ale není zdravé fyzické, ani duševní. To druhé má navíc tu výhodu, že se nemusíte ani pohnout! Pokud nebudeme brát doslovně známé rčení, že "když chceš pochopit jednání někoho druhého, postav se na jeho místo".

U některých případů to jde lehce - když se vám rozbije telefon, zajdete do servisu nebo koupíte nový - jasné jak facka. Komu by se taky chtělo učit se, jak to celé funguje: k čemu jsou jednotlivé drátky, proč když zmáčknu tohle, stane se tamto. U jiných záležitostí je to značně komplikovanější a není na škodu si něco naštudovat navíc. Nadhodím pár témat, která poslední dobou hýbou Evropou, a zkusím ukázat na jejich místa, na která se tak moc nekouká.

Snad každý z nás zaregistroval, co se stalo před dvěma týdny ve Francii. Dva zakuklení panáci vystříleli redakci satirického časopisu Charlie Hebdo a pak se na ně dva dny konala honička v přímém přenosu. Zlí jsou ti atentátníci, hodní ti zastřelení. Rozhodně souhlasím s tím, že prvně zmínění si zaslouží jen naprosté zavrhnutí za to, co udělali.

Jiný úhel pohledu by ale byl třeba tenhle: Proč se člověk (v tomhle případě rovnou dva bratři) rozhodne udělat něco, za co zaplatí svým vlastním životem? Už když plánovali tuhle akci, tak museli počítat s tím, že skončí jejich smrtí. Může za to jenom vymytí mozků nebo něco víc? Jen tomu prvnímu vysvětlení mi nejde úplně snadno uvěřit.

Těžko si umím představit, za co bych já byl schopen položit život. Co by to muselo být za hodnotu? Napadají mě případy z dob válek. Ale ani to není dost přesné. Leda bych vzal v úvahu kamikaze, tedy způsob sebevraždy, nebo tomu něco velmi podobného. Měli tito japonští letci taky jen vymytý mozek nebo se opravdu chtěli obětovat za "vyšší cíl"? A v čem je ten rozdíl? Sebevražedné útoky nejsou doménou jen lidí, řekněme, s omezeným pohledem, kteří nemají jiné radosti a zájmy, které by je dostatečně zaměstnaly a odradily od tohoto počínání.

Další pohled: Co by se stalo, kdyby počet obětí byl stejný, jen by se útok a následné informování o něm odehrál jiným stylem. Třeba formou výbuchu bomby nastražené v redakci. A místo desítek hodin nepřerušovaného vysílání, komentářů a dokola se opakujících (či nových) záběrů proběhla v médiích jen krátká zpráva, že v redakci vybuchla nálož - 12 mrtvých. Stojí za tím radikální islamisté (teroristé) a byla to odplata za zesměšňování proroka Muhammada. Byl by z toho takový poprask a téma, jaké to je nyní? Nebo by to za den dva splasklo a řešilo se to maximálně tak na lokální úrovni? Svoboda slova má taky svá úskalí. Dost možná je v tomhle případě i proti nám. Není v ní jenom ta bílá barva.

Možná jste si taky ve zprávách všimli (nebo nevšimli), co se stalo 16. prosince, tedy chvilku před Vánocemi, v Pákistánu. Konkrétně v městě Péšávar. Sedm teroristů přišlo do vojenské školy a začalo střílet do studentů (12-16 let) a zaměstnanců školy. Při útoku zahynulo 132 dětí. A tím zahynulo, mám na mysli to, že byli chladnokrevně zastřeleni. Většina zavražděných dětí byla potomky pákistánských důstojníků jako odplata za to, jak se stát vypořádává s teroristickými skupinami v zemi. Kdyby to náhodou nebylo jasné, tak muslimové zastřelili muslimy a naopak. Všech 7 útočníku bylo po několika hodinách zabito v areálu školy policejními složkami.

Když je to tak daleko, kdesi v Pákistánu, tak je to Evropě asi celkem fuk. Rozhodně se tomu nevěnuje taková pozornost jako Charliemu. Což na jednu stranu chápu, ale stejně je dobré se podívat i kousek dál. V dnešním světě to zase tak daleko není. Sto třicet dva.

Vůbec se nedivím, že jsou mezi extrémisty ti dva (plus třetí, toho ale nechám bokem) Francouzi bráni jako hrdinové. Povedlo se jim do puntíku splnit to, po čem touží všichni radikální muslimové. Jednoznačné vítězství.

  1. Ti, co už jsou zradikalizovaní (nebo k tomu nemají daleko) získali pocit, že se jejich "bratrům" povedlo ukázat, že se dá bojovat. Že je čas je napodobit.
  2. Na druhé straně: Tlak veřejnosti a protimuslimská nálada ve společnosti může mít na spoustu těch umírněných muslimů takový vliv, že se budou cítit ohrožení a začít hledat obranu - v radikálním smýšlení - další přírůstky pro teroristické a jim podobné organizace.
Pánové a dámy, které pořádají, nebo se účastní demonstrací "proti islamizaci Evropy", by si tohle taky měli uvědomit. Není to jen o tom, že se postavím na stranu "dobra" a půjdu protestovat proti "zlu". Tak jednoduché to není.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 KattyV KattyV | Web | 21. ledna 2015 v 19:50 | Reagovat

Svět vůbec není černobílý, ale průšvih je, že pro spoustu lidí je jednodušší ho černobíle vidět. Je to otázka jisté lenosti myšlení. Pokud uvěřím jednomu pohledu, nemusím přemýšlet o tom, zda to náhodou není jinak.

2 userka userka | E-mail | Web | 21. ledna 2015 v 20:03 | Reagovat

Při čtení mi šel mráz po zádech. Taky už jsem se mnohokrát poučila, že nahlížet na věci černobíle se nesmí, ale rozum k tomu někdy svádí.
Média jsou nesmírně ovlivňující faktor a dost často se opravdu víc řeší událost zeměpisně (nebo třeba kulturně) bližší, i přestože by se dalo podrobněji informovat o události vzdálenější, avšak s daleko horšími následky. Abych se z toho nezbláznila, beru to jako zlo, které podstupuju při cestě za (tzv.) dobrem.
P. S. Doufám, že po odmlce budeš pokračovat i dalšími články.

3 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 21. ledna 2015 v 21:16 | Reagovat

... a teď se podívej na svůj design!

4 womm womm | E-mail | Web | 22. ledna 2015 v 23:42 | Reagovat

Prikláňať sak čiernobielemu mysleniu je pre človeka prirodzené a nemyslím, že sa to v dohľadnej dobe zmení. Takisto je to niekedy výhoda. Ak sa človek dokáže naučiť kedy sa treba na veci pozrieť čiernobielo je to len a len osožné preňho samého. Samozrejme sa však ani na tento problém, nedá pozerať len čiernobielo :P

5 L♥vely g!rl L♥vely g!rl | Web | 23. ledna 2015 v 11:40 | Reagovat

Jo, vládne demokrace a nevím co všechno jěště, ale stejně nám médiá říkají to co chtějí, upozorňují na to co chtějí abychom věděli a mysleli si taky.
Napsal si článek na dost odvážné téma a podle mě je těžce na něj diskutovat, protože jak si napsal, existuje několik stran a pohledů na věc.

6 Kika Kika | E-mail | Web | 25. ledna 2015 v 19:39 | Reagovat

mě asi nejvíc zaujala otázka v textu, za co je člověk schopen položit život. Třeba když je člověk k tomu od malička veden tak splnění svého cíle (teď myslím konkrétně u teroristů) je to stejné jako může být pro někoho založení rodiny...? Jen přemýšlím nahlas ...

7 Egoped Egoped | E-mail | Web | 26. ledna 2015 v 13:31 | Reagovat

[6]: Už jsem myslel, že se nad tímhle nikdo nepozastaví a ejhle! Těžko srovnávat. Pro někoho určitě založení rodiny je to nejpodstatnější. Ale neřekl bych, že tím by měl splnělo. Většinou chtějí lidé vidět, jak jejich děti rostou a jak se nakonec uplatní jako dospělí. A chtějí to vidět na vlastní oči, nikoliv jen "z obláčku", což naopak stačí těm pánům v kuklách :)

8 Akim Akim | E-mail | Web | 30. ledna 2015 v 10:23 | Reagovat

Parádní článek na zajímavé téma. Problém je v tom, že většinová populace vnímá bohužel Svět víceméně černobíle a to vlivem své společnosti, médii, všeobecně okolím...
Avšak, boj proti teroristům je ošemetný v tom, že v podstatě neexistuje správný způsob boje. Jakákoliv aktivita proti nim je absolutně popuzuje k agresivním reakcím, nečinnost by znamenala postupné odevzdání se způsobu jejich uvažování a stylu života. Prostá domluva je též nemožná, protože oni uznávají jen svoje hodnoty a jsou od malička vychováváni k boji za svoje cíle, což vysvětluje jejich ochotu zemřít...

9 piuPIU piuPIU | Web | 31. ledna 2015 v 0:15 | Reagovat

Lidi v Evropě (a český pepíky samozřejmě taky) přirozeně nejvíc zajímá to, co se děje v jejich civilizovaný a spořádaný EU. Co si dělá "kebab žeroucí zvěř" na Východě je všem dost fuk, ale když se něco šustne tady, je z toho haló, přestože počty mrtvejch stěží dosahujou takovejch řádů. Že si o to těch 12 lidí koledovalo (jak jsem už psala), zatímco ty děti těžko mohly za to, kdo byli jejich rodiče, to je taky všem jedno, roli hraje jen vzdálenost od jejich prahu.

Dokud se u nás dostanou ke slovu (a díky internetu to mají jednodušší než kdykoli jindy) lidi jako Tomio a jemu podobný, problém "islamizace evropy" a boj proti ní budou stále velkým tématem, bez ohledu na hlubší okolnosti...

10 Snapeova Snapeova | Web | 3. února 2015 v 11:42 | Reagovat

Jo, bylo by krasny, kdyby vic lidi melo otevreny oci a premysleli trochu do hloubky. Nejlepe vsichni, ale bohuzel, vetsina to vidi prave cernobile a pak to vypada, tak jak to vypada. S clankem nemuzu vic nez souhlasit.

11 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 3. února 2015 v 14:34 | Reagovat

Jo, jo. Konečně se někdo vyjádřil bez omletých frází a všudypřítomné nenávisti. Nevím, jak může někdo věřit, že Islám stojí na stejné úrovni jako nacismus...

12 Miloš Miloš | Web | 3. února 2015 v 21:42 | Reagovat

Náhodou černobílé fotografie mnozí fotografové považují za zajímavější a někteří dokonce jako jediné, které se dají označit za umění.

Mně jsou ale (také) cizí jakékoliv kampaně za nebo proti něčemu (např. pochody homosexuálů Love Parade, červené karty proti Zemanovi, proti islamistům, za Ukrajinu apod.), protože opravdu nic není tak jednoznačně, jak to organizátoři těchto akcí podávají a mám pocit, že jejich účastníci k vymytým mozkům nemají daleko.
Ale zase na druhé straně zdůvodnit si vystřílení redakce "vyšším cílem" je také černobílé, platí také nějaké zákony a pravidla v té které zemi a k nim také ti, kteří v nich žijí (a navíc přišli odjinud), by měli přihlížet.

13 Filip Filip | Web | 3. února 2015 v 23:28 | Reagovat

Když jsem strávil před 14 dny o víkendu 12,5 hodin pročítání článků a knížek o minulosti, přítomnosti a dalších různorodých věcech co se týče islámu, takhle jsem to začal chápat taky. To jen kvůli prezentaci do psychologie a jsem za to rád.
Tady se mi můj názor jen zpevnil.
Super článek...

14 Čerf Čerf | E-mail | Web | 8. února 2015 v 10:44 | Reagovat

Kdyby fotografie sestávala jen z černé a bílé, nedalo by se na výsledky dlouho koukat. Sice se jí říká fotografie "černobílá", ale ve skutečnosti se skládá z obrovského počtu odstínů šedi. Naštěstí :-).

15 userka userka | E-mail | Web | 15. února 2015 v 14:25 | Reagovat

[3]: Ty máš ale vliv! :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama